Stresskip

drs. A. Meijer / Geen reacties

Vraag

Al lange tijd heb ik last van chronische hyperventilatie en daardoor ervaar ik steeds meer vreemde, vage klachten. Die klachten maken me angstig en dan kan ik helemaal niet rustig worden. Ik ben van mezelf een enorme stresskip. Ik heb al veel geprobeerd om die ademhaling goed te krijgen en die innerlijke rust te nemen. Het gaat beter, maar door iets in mijn leven steekt het weer helemaal de kop op. Ik ben er naar van.

Alle adviezen die je krijgt zijn echter gebaseerd op het wegnemen van de trigger waardoor je zoveel spanning hebt. En juist die ligt buiten mijn leven. Ik heb er geen invloed op. Ik wil wel kwijt dat het met geloof te maken heeft (bij een dierbare) maar vanwege herkenning ga ik er niet te diep op in. Hoe kun je toch herstellen als je niet de oorzaak wegneemt? Hoe kan die pijn die ik daarover van binnen voel en steeds weer opkomt, verminderen?

ADVERTORIAL

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Familiedagen is hét evenement voor jong en oud, vol activiteiten, workshops en entertainment. Geniet samen van een onvergetelijke dag vol plezier, inspiratie en gezelligheid!

Meer info...

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Antwoord

Beste vragensteller,

Ik vind het moeilijk om je een goed antwoord te geven. Veel zul je namelijk al wel weten en geprobeerd hebben. Ik zal een aantal dingen noemen.

Ademhalingsoefeningen en meditatie kunnen helpen. Daarnaast kan het helpen om afleiding te zoeken door bijvoorbeeld te wandelen of andere ontspannende activiteiten te doen. Door sporten maken we onder andere endorfines aan, hier krijg je een rustig gevoel van.

Het helpt vaak ook om met iemand erover te praten (gedeelde smart is halve smart). Is het mogelijk om het met een pastoraal werker te bespreken?

Een leven zonder stress bestaat niet en de een heeft er meer last van dan de ander. Volmaakt wordt het op deze aarde nooit. Dat vraagt ook om acceptatie en berusting. Zonder daarbij de hoop op verbetering te verliezen.

En ten slotte hoop ik boven alles dat je het ook kwijt kunt in het gebed bij God (1 Petrus 5 vers 7).

Met vriendelijke groet,
A. Meijer, huisarts