Koninkrijk der hemelen: uiterlijk of innerlijk

Ds. H.H. Klomp | Geen reacties | 04-09-2024| 08:04

Vraag

Kunt u uitleggen wat Jezus bedoelt met Lukas 17:20-21? "En toen Hem door de Farizeeën gevraagd werd, wanneer het Koninkrijk van God zou komen, antwoordde Hij hun en zei: Het Koninkrijk van God komt niet op waarneembare wijze. En men zal niet zeggen: Zie hier of zie daar, want, zie, het Koninkrijk van God is binnen in u."

ADVERTORIAL

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Familiedagen is hét evenement voor jong en oud, vol activiteiten, workshops en entertainment. Geniet samen van een onvergetelijke dag vol plezier, inspiratie en gezelligheid!

Meer info...

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Antwoord

Beste vragensteller,

Dank voor de vraag of de Heere Jezus het Koninkrijk der hemelen nu uiterlijk zal laten verschijnen of wordt Zijn Koningschap innerlijk doorleefd? Zie Lukas 17:20-21. De Farizeeërs die niets van Jezus moesten hebben, komen met die vraag toch ook tot Hem. Hij doet immers openlijk zo grote daden van genezing en uitreddingen. Wat zou het wonderlijk zijn als dat koninkrijk op die manier (uiterlijk dus) werkelijkheid zou worden. Dan hoeven ze zelf niet bekeerd te worden… Dat zou toch heel comfortabel zijn! Dan kun je gewoon jezelf blijven en toch gebruik maken van de weldaden van dat koninkrijk.

De Heiland wijst in het antwoord echter in een wezenlijk andere richting. Gods Koninkrijk komt niet met vliegend vaandel en slaande trom. Niet met veel bombarie en uiterlijk vertoon. Waarmee een mens zelf de eer kan inleggen. Nee,  Zijn Koningschap komt van binnen uit in het vernieuwde hart van Gods kind: het is binnen in ulieden. Dan bukt een zondaar door de leiding van de Heilige Geest onder het gezaghebbende Woord van God! En dat op kosten van het volbrachte werk van de Heere Jezus. Dan heeft de Heere het in je leven echt voor het zeggen en zul je Hem gehoorzamen. Zo krijgt door genade -en in stille persoonlijke verwondering- het Koningschap van God van binnenuit gestalte in de mens.

Tegelijk heeft het ook een uitstraling naar buiten toe. De levensstijl van dat volk onder Gods Koningschap wordt zo kennelijk getekend in de zaligsprekingen in Mattheüs 5: 1-16. Het gaat daar om dezelfde groep van Gods kinderen. Maar steeds valt er nieuw Geesteslicht op een aspect van Gods Koningschap in hun leven. Bijvoorbeeld  Mattheüs 5:3: “Zalig zijn de armen van geest (letterlijk: de bedelaars van binnenuit), want hunner is het Koninkrijk der hemelen”, enzovoorts. Dat heeft ook gevolgen naar buiten toe. Omstanders zullen merken dat zo iemand een ander leven heeft leren kennen. Dat hij/zij hier en nu leeft naar de grondwet van het Koninkrijk der hemelen.

Nee, we bouwen zo niet een nieuw paradijs op aarde. Dat zijn we kwijtgeraakt door onze zonde. Maar richten  tekenen op van het Koninkrijk der hemelen in onze dagelijkse levenspraktijk. Eenvoudig en oprecht. En leven zo in geloof en verwachting toe naar de wederkomst van Hem Die gezegd heeft: Zie,Ik maak àlle dingen nieuw! Op Zijn tijd en Zijn manier. Dat  gelovig (ver)wachten kan best eens moeilijk vallen… Maar: die heimwee hebben, komen Thuis! Dat wens ik je toe.

Groet,
Ds. H. H. Klomp

Lees meer artikelen over:

koninkrijk
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.