Kindje laten dopen na echtscheiding

M.H. Eckhardt / Geen reacties

Vraag

Mag je in de Gereformeerde Gemeenten je kindje laten dopen als je hertrouwd bent (na een echtscheiding die niet schuldloos was).

ADVERTORIAL

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Familiedagen is hét evenement voor jong en oud, vol activiteiten, workshops en entertainment. Geniet samen van een onvergetelijke dag vol plezier, inspiratie en gezelligheid!

Meer info...

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Antwoord

Beste vragensteller,

Deze vraag heeft een wat algemeen karakter. De vraag zou gesteld kunnen zijn met het oog op een kwestie die speelt in uw gemeente. Maar ik ga ervan uit dat het een persoonlijke vraag van u is.

De vraag is ook wat onduidelijk gesteld, omdat hieruit niet blijkt wie van de echtgenoten schuldig zijn aan de echtscheiding. Ik neem aan dat u zich schuldig weet aan het verbreken van wat God samenvoegde. U zult dan ook uw zonde willen belijden. Dit mag de kerkenraad van u vragen wil ze uw wens om uw kind ten doop te houden serieus nemen. Want hoe zou u anders met een oprecht geweten uw ja-woord voor God, uw (plaatsvervangende) belijdenis voor uw kind, kunnen uitspreken? Ik kan me niet voorstellen dat een kerkenraad uw verzoek zal weigeren, wanneer u uw zonde betreurt en als u met een vast voornemen naar Gods inzettingen wil leven en dus uw doopbelofte van harte wil nakomen. Zonder geloofsgehoorzaamheid aan de Heere kunt en wilt u toch niet uw kind ten doop houden?

M. H. Eckhardt

Lees meer artikelen over:

Gereformeerde Gemeenten (GerGem)kinderdoop