Hazeuliederen

Ds. A.J. Schalkoort / Geen reacties

Vraag

Hoe komt het dat de gezangen op de melodie van de psalmen uit de 'Godvruchtige Avondmaalganger' van Petrus Immens geen bekendheid genieten binnen reformatorisch Nederland, terwijl dit prachtige voluit gereformeerde gezangen zijn?

ADVERTORIAL

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Familiedagen is hét evenement voor jong en oud, vol activiteiten, workshops en entertainment. Geniet samen van een onvergetelijke dag vol plezier, inspiratie en gezelligheid!

Meer info...

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Antwoord

Deze gezangen zijn gedicht door Johannes Hazeu Corneliszoon die leefde van 1755-1834, een Amsterdamse dichter, boekhandelaar en uitgever. Hij schreef dus de Hazeuliederen als een alternatief voor de psalmen. Ze werden vierstemmig gezongen zonder instrumentale begeleiding. Er is een aantal koren in Nederland die deze Hazeuliederen nu nog zingen, maar verder zijn ze inderdaad weinig bekend binnen Reformatorisch Nederland.

Waarom dat zo is? We zullen niet vergeten dat vanaf het begin, na de Reformatie, uitsluitend Psalmen en de zogenaamde 'enige gezangen' gezongen werden in de erediensten. Dit om zo dicht mogelijk bij de onberijmde Psalmen te blijven. Met name was Calvijn deze opvatting toegedaan. Vandaar dat er binnen de Reformatorische kerken met name de berijming van 1773 gezongen wordt en men afwijzend staat tegenover liederen die als een alternatief voor de psalmen gezien worden. Intussen worden er in veel kerken allerlei vrije liederen, met helaas vaak een niet-gereformeerde inhoud, gezongen, terwijl de Psalmen niet of nauwelijks meer gezongen worden. Dat is een teken van geestelijke armoede.

Ds. A. J. Schalkoort

Lees meer artikelen over:

gezangen