Herdoop vanwege fout bij naam

Ds. M. Baan / Geen reacties

Vraag

In onze plaatselijke kerkelijke gemeente is onlangs een kind herdoopt. Eerst is het kind in de morgendienst gedoopt. Het kind had twee doopnamen. In die dienst is de eerste naam van het kind wel genoemd en correct genoemd bij het dopen maar vanwege een probleem met een verkeerd gevouwen doopbriefje werd de tweede naam niet genoemd. Daarom werd besloten het kind in de avonddienst opnieuw te dopen met dan wel het noemen van beide doopnamen. Ik vroeg me af of deze maatregel tot herdoop niet buitenproportioneel is. Er is weliswaar een tweede naam achterwege gelaten in de morgendienst. Maar dan is die doop van de morgendienst toch nog steeds gewoon geldig?

ADVERTORIAL

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Familiedagen is hét evenement voor jong en oud, vol activiteiten, workshops en entertainment. Geniet samen van een onvergetelijke dag vol plezier, inspiratie en gezelligheid!

Meer info...

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Antwoord

Wat te doen als er bij de bediening van de Heilige Doop een fout wordt gemaakt? En dan niet de fout dat er geen water in het doopvont zit (wat mij twee keer is overkomen!), maar een fout met de naam van de boreling.

Die vraag heeft mij vele jaren geleden al eens door een bepaald voorval beziggehouden. Wat was namelijk het geval? In een vacante buurgemeente zou ik voorgaan in een kerkdienst, waarin ook één kind gedoopt zou worden. De scriba berichtte mij dat hij de doopvader een briefje mee zou geven, waarop de naam van de dopeling zou staan. Dat briefje moest die vader dan aan mij geven, zodat ik de naam van de dopeling tijdens de bediening van het sacrament keurig kon aflezen. Maar wat gebeurde? Toen tijdens die dienst de vader dat briefje aan mij gaf, zag ik een weelderig en met vele krullen versierd handgeschreven naam staan, waarvan ik enkele letters -hoe mooi ook!-  helaas niet goed kon lezen! Was die hoofdletter nu een C of een L? Snel vroeg ik nog aan die vader hoe de naam luidde. Helaas begreep hij mij niet. Toen heb ik zelf maar een eigen uitleg van het geschrevene gehanteerd als doopnaam. Gelukkig was die goed!

Maar als die nou eens verkeerd was geweest? Had ik die doop dan -met dàn uiteraard de juiste naam- over moeten doen? Mijn conclusie is een duidelijk: nee! Waarom nee? Nou, de doop kan slechts éénmaal bediend worden! En die doop hangt niet af van de naam die ik de kleine meegeeft, maar van de woorden die ik daarbij uitspreek naar het bevel van de Heere Jezus Christus: ik doop u in de Naam des Vaders en des Zoons, en des Heiligen Geestes! Anders gezegd: niet de doopnaam, maar het kind wordt gedoopt! En wellicht een beetje raar gezegd: als ik Jan zou dopen met de naam Piet, dan was Jan tòch gedoopt, ook al had ik bij de doop de verkeerde naam  gebruikt.

Ik denk, dat mijn antwoord hiermee meer dan duidelijk is. Mocht ik het toch verkeerd bekijken, dan hoor ik dat wel van deze of gene

Met een hartelijke groet,
Ds. M. Baan

Lees meer artikelen over:

kinderdoop