1 Heere, 1 geloof...1 doop

Ds. H. van der Ham / Geen reacties

Vraag

Waarom gaat de Bijbel (Efeze 4:5) en Nicea uit van slechts één doop? Welke doop wordt dan bedoeld? De doop des Geestes (Titus 3:5) of de doop waarmee kinderen/volwassenen gedoopt zijn (waterdoop)?

ADVERTORIAL

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Familiedagen is hét evenement voor jong en oud, vol activiteiten, workshops en entertainment. Geniet samen van een onvergetelijke dag vol plezier, inspiratie en gezelligheid!

Meer info...

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Antwoord

Beste jongere,

Dank je wel voor je vraag. In Efeze 4 schrijft de apostel hoe de gemeente moet functioneren. Hij spreekt over de eenheid in de gemeente. Eerst (in vers 1) komt Paulus met een algemene aansporing. De gelovigen/lezers moeten waardig aan hun roeping zijn. Dat wil zeggen: ze moeten handelen/leven in overeenstemming met de roeping een nieuw mens te zijn in Christus. Vers 2: ieder wordt een plaats in de gemeente gegund. De onderlinge liefde is gegrond in de liefde van Christus.

Vervolgens schrijft Paulus inderdaad over de eenheid in de gemeente. De levenswandel dient de eenheid uit te drukken. Vers 5: “Eén lichaam is het en één Geest, gelijkerwijs gij ook geroepen zijt tot één hoop uwer roeping; één Heere, één geloof, één doop.” Eén Heere - tegenover de vele heren onder wie mensen kunnen leven. De kerk/gemeente heeft slechts één Hoofd, onze Heere Jezus Christus. Eén geloof - het gaat hier om de geloofsinhoud. Wat is de geloofsinhoud? Dat is het heilswerk van Christus, het heilsgebeuren van kruis en opstanding.

“Eén Heere, één geloof, één doop.” Welke doop wordt hier bedoeld? De doop met de Geest. Door de doop met de Geest worden zondaren begiftigd met de gaven van de nieuwe bedeling. God de Heilige Geest bearbeidt hen tot het eeuwige leven. Binnen de gemeente/kerk woont de Heilige Geest. Het is de doop met de Geest die mensen in gemeenschap met Christus doet leven. Op deze wijze delen ze in het heil. Vgl. Efeze 5:18, Galaten 3:5a, 1 Korinthe 12:13.

Hartelijke groet,
Ds. H. van der Ham