Roddel in schoonfamilie

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

In mijn schoonfamilie heerst een sfeer van achterdocht en roddel. Ik vind het ontzettend moeilijk om hier mee om te gaan. Zelf probeer ik vriendelijk te zijn tegen iedereen, maar ook afstand te bewaren om nergens in betrokken te worden.

Omdat mijn man natuurlijk ook contact met zijn familie wil onderhouden, ontkomen we er niet aan om af en toe af te spreken. Nu kreeg ik via een schoonzus en via schoonouders te horen dat er allemaal dingen over mij verteld worden die pertinent niet waar zijn. Vooral dingen die ik over mijn schoonouders verteld zou hebben, maar ik weet écht nergens vanaf. Het maakt me zo ontzettend verdrietig, maar ook machteloos en moedeloos. Het geeft troost dat de Heere de waarheid weet, maar het doet pijn dat mijn reputatie zo beschadigd is.

Mijn man denkt dat de familieleden die over mij roddelen (voornamelijk twee stellen) vooral jaloers op mij zijn. We hebben een goed huwelijk, een fijn gezin en ik heb daarnaast een mooie baan. Allemaal dingen die bij hun anders zijn. Hij denkt dat het wijs is om vooral te zwijgen en te hopen dat het vanzelf over gaat.

Ik loop er echter ontzettend mee. Heeft u tips om hier mee om te gaan?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Drie citaten uit je brief die wat mij betreft het antwoord zijn op de vraag:

1. “Zelf probeer ik vriendelijk te zijn tegen iedereen, maar ook afstand te bewaren om nergens in betrokken te worden.”

2. “Hij (je echtgenoot) denkt dat het wijs is om vooral te zwijgen.”

3. “Het geeft troost dat de Heere de waarheid weet.”

Natuurlijk geeft het verdriet dat er geroddeld wordt, maar dat zegt méér over diegene die kwaad spreekt dan over jou. Blijf dus bij je eigen woorden. En neem eventueel nog iets meer afstand, bijvoorbeeld door je man het woord te laten doen in de familie naar de roddelaarsters toe. Tegen jaloezie van anderen is geen kruid gewassen, behalve zelf vriendelijk te blijven en zo te laten zien dat je er boven staat. Ik bedoel dat niet als een hoogmoedige houding, maar als (nederig) ‘afstand nemen’!

Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

roddelen