Vrees voor God

Ds. L. Krooneman / Geen reacties

Vraag

Mijn vraag gaat over Lukas 12: 4-5. Ik begrijp niet goed waarom Jezus hier zo fel en dreigend is over de hel, zelfs richting Zijn vrienden/leerlingen. Ik had dat eerder verwacht tegen de wetsleraren of tegen de meesjokkende menigte, want ik hoopte dat Jezus’ discipelen toch niet meer hoefden te vrezen voor de (macht van de) hel of waren zij hier nog ongelovig of wat men onbekeerd noemt?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Wat Jezus duidelijk wil maken in dit Bijbelgedeelte is dat vrees voor God alle andere vrees uitdrijft. Vrees voor God betekent niet bang zijn, maar ontzag hebben en leven in diepe verbondenheid aan Hem. Christus roept Zijn discipelen op om radicaal God de eerste plaats te geven in heel hun levenswandel. Ze zullen te maken krijgen met lijden en onrecht. Ze zullen voor overheden en machthebbers gedaagd worden. Ze zullen alleen staande blijven als ze God vrezen boven al het andere. Ze zullen alleen staande blijven als ze Hem vrezen die de sleutels heeft van de hel en van de dood. Deze vrees drijft alle andere vrees uit.

Ds. L. Krooneman