Ongehuwde jonge stellen samen op vakantie

Redactie Refoweb / 9 reacties

Vraag

Ik heb sterk de indruk dat het meer geaccepteerd wordt in onze gezindte dat ongehuwde jonge stellen samen op vakantie gaan. Dat het iets is wat in de wereld geaccepteerd wordt is tot daar aan toe, maar ook binnen onze gezindte… Twee vragen: 1. Hoe duidt u deze verschuiving? 2. Wat kunnen wij hier concreet tegen doen, buiten het gebed? Hoe ga je hierover het gesprek aan? Kunt u handvatten bieden?

Antwoord

9 reacties
Samanthi
Tja... in onze gezindte... het zijn mensen... alleen bekering is de oplossing, de kerken in onze gezindte zitten vaak, niet altijd, vol met mensen die nog "bekeerd moeten worden"... 100% lid van de gemeente... belijdenis gedaan... kinderen dopen... jeugdwerk doen... zelfs diaken of ouderling zijn, maar toch... nog niet bekeerd, wat is dan het verschil tussen de wereld en wat we de kerk noemen? Ik zou mensen willen toeroepen: Zoek eerst het koninkrijk van God, bekeerd u, ga naar Jezus, verlaat de wereld en de zonden... pas dan belijdenis, pas dan kerkewerk gaan doen!

Anders lopen we op de grenzen van wat we nog vinden kunnen en gaan steeds een stapje verder...
Zv70
Als ik een duiding in het zakje mag doen:

Ik wil niets afdoen van de oprechtheid van vraagsteller en ik begrijp de zorg ook wel, maar mijn indruk is dat we 2 weken samen op vakantie een groter probleem vinden dan 20 jaar (of langer) onbekeerd voortleven. Zolang dat geaccepteerd blijft als 'status quo' zullen we ons steeds vaker druk maken om dit soort vragen, want we willen van nature gewoon hetzelfde als 'de wereld'.
Molly
Eens met @zv70. Is de vraag persoonlijk relevant voor degene die ‘m stelt uit oprechte bezorgdheid of slechts om bevestiging te krijgen in zijn/haar (voor)oordeel? Onverzoend voortleven lijkt me een zwaarder feit dan ongehuwd op vakantie gaan (al is het een moeite die ik begrijp bijv uit ouderlijk oogpunt maar niet enkel -zoals ik het nu inschat- uit op neerkijkende bemoeienis en algemene verzuchting. Wie zonder zonde is…
Gepeizen
Ik ben ook weleens op vakantie geweest met mijn man die toen mijn vriendje was. Ontzettend leuk en nog leerzaam ook. En ik denk voor vraagsteller het belangrijkste: we konden prima van elkaar afblijven :-)
kip
voor de schijn des kwaads
niet samen op vakantie

maar k heb mijn hart aan Jezus gegeven
daarom kunnen we samen op vakantie

Bijbel is ouderwets Boek
wij kunnen
wij zullen
wij gaan

wij doen wat WIJ willen....

en laten de ouders in grote zorgen achter

sterkte ouders
en de Nabijheid v d Heere in deze moeilijke weg
kip
lieve ouders
geef de jongelui psalm 119 vers 5 mee dv
davinci
Zolang men onderling goede afspraken maakt... aan de andere kant bind je de kat ook wel wat op het spek. E.e.a. zal ook afhangen van hun definitie van waar 'de grens' ligt. Type persoonlijkheid zal ook uitmaken. Een aspirant uitbater van een strandtent zal er waarschijnlijk wat anders in staan dan n Rijssense theologie-student.
Rosah21
Ik vraag me af of het probleem echt het samen op vakantie gaan is of het feit dat er seks plaats kan vinden als een stel samen op vakantie is. In dat geval, seks kan overal plaatsvinden en daarvoor hoef je echt niet samen op vakantie.

Juist door hier open over te zijn en je kinderen vertrouwen te geven bereik je meer denk ik, zeker als je kids volwassen zijn. Er is zover ik weet geen gebod wat luidt; gij zult niet ongehuwd op vakantie gaan.
Rembrand
@Rosah21,  ik sluit me aan bij je antwoord.
Ik heb de indruk dan jonge mensen eerlijker zijn en zich minder aantrekken van wat anderen vinden dan pakweg 40 jaar geleden.
Je kunt de schone schijn ophouden door niet samen de nacht door te brengen en intussen overdag alle grenzen overgaan.  Anderen zijn juist veel meer bewust bezig met het geloof en kunnen hun grenzen naar elkaar heel goed bewaken.
Ouders kunnen zich druk maken over het oordeel van anderen wanneer hun kinderen samen met hun verkering op vakantie gaan.
Je kunt op dit bericht reageren. Klik hier om in te loggen.