Kinderopvang door niet-christenen

Ds. M.W. Muilwijk / Geen reacties

Vraag

Wij zijn in verwachting en momenteel op zoek naar een kinderopvang/gastouderopvang voor ons kindje zodra die geboren is. Nu zagen wij locaties waar de medewerker(s) moslima's zijn. In hoeverre is het Bijbels verantwoord (zegt de Bijbel hier iets over?) om je kinderen te laten verzorgen door iemand van een andere geloofsovertuiging? Het voelt ergens niet prettig dat je niet weet met welke gedachten iemand je kindje verzorgt als die zou weten dat je christelijk bent en daar persoonlijke opvattingen over heeft. Het liefst zou mijn vrouw elke dag thuis willen zijn. Echter als starter in de Randstad hebben wij twee inkomens nodig om alle lasten te kunnen betalen.

Antwoord

Beste vragenstellers,

In de eerste plaats van harte gefeliciteerd met de blijde verwachting. De Heere geve dat jullie kindje gezond geboren mag worden en mag opgroeien tot Gods eer. Jullie hopen een voorrecht van de Heere te ontvangen, maar tegelijk ook een belangrijke opdracht. Jullie kind is -de Bijbel en belijdenissen nasprekend- een uitwendig verbondskind en behoort daarom gedoopt te zijn. Dan zullen jullie beloven om jullie kind in de leer van de Bijbel te onderwijzen en laten onderwijzen. Dat begint vanaf het allereerste moment. In de leeftijd tot 12 jaar kan er geen grote ongelijkheid zijn tussen wat jullie kind thuis hoort en ziet en wat het in een andere omgeving hoort en ziet. Dit geldt de keuze van een basisschool, maar zeker niet minder de keuze voor welke kinderopvang of gastouder.

In dit licht lijkt het mij geen goede keuze om jullie kind te laten opgroeien in een omgeving die bepaald niet overeenkomt met jullie thuissituatie. Daarmee wil ik niet een keuze voorschrijven, maar jullie wel de vraag voorhouden of je in het licht van de gehoorzaamheid aan jullie ja-woord bij de doop en dat jullie je kind biddend willen opvoeden voor Gods aangezicht, kunt verantwoorden dat jullie kind dan in zo'n omgeving komt. Ik kan me verplaatsen in de door jullie verwoorde financiële noodzaak van een dubbel inkomen, maar zoek naar maximaal zelf grootbrengen van jullie kind en leg een keuze voor een opvang in gehoorzaamheid aan Zijn Woord biddend aan de Heere voor. Psalm 85:3 zingt: "Hij spreekt gewis tot elk die voor Hem leeft, …mits hij niet weer op het spoor van de dwaasheid (= wetend dat je ongehoorzaam bent aan Gods Woord) treedt.”

Wijsheid en leiding bij God vandaan toegewenst,
Ds. M. W. Muilwijk