Niet hard genoeg werken

C. M. Chr. Rots - de Weger | Geen reacties | 25-06-2024| 09:42

Vraag

Ik heb een fulltime baan, doe vrijwilligerswerk, ga een huisje kopen en toch vinden mijn ouders dat ik niet hard genoeg werk. Wat doe ik verkeerd? In mijn ogen werk ik wel gewoon hard. Of in ieder geval net als anderen. Ik word hier zo onzeker van.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Wat doe je verkeerd, is je vraag. Helaas heb ik daar geen goed antwoord op, want ik weet niet wat je ouders verstaan onder hard werken. Bovendien kan ik uit je korte schrijven ook niet opmaken waarom je je onzeker voelt over niet hard genoeg werken. Gaat het om het sóórt werk, of over de verdiensten, of over zelfstandigheid... Op de een of andere manier is de goedkeuring van je ouders belangrijk voor je. Niets mís mee, maar wel goed om dààr eens over na te denken. Want hoe zelfstandig en/of volwassen ben je? Of -anders gezegd- hoe afhankelijk ben je van genoemde goedkeuring: wellicht heb je steeds weer bevestiging nodig. Dat is, nogmaals, niet erg, maar wel goed om over te denken want dat kàn een oorzaak hebben in verleden of opvoeding.

Naast wat je noemt weet ìk niet wat er ontbreekt. Bedenk maar dat je nu eenmaal niet méér kunt doen dan je áán kunt. Misschien is het een idee om gewoonweg maar eens aan je ouders te vragen wat zij met hun woorden willen zeggen?

Ga het gesprek aan en vraag hèn om duidelijkheid vanuit je éígen gevoelens! Met ‘ik-boodschappen’ als “ik voel me onzeker als jullie denken dat ik niet genoeg doe…” Geen verwijten of iets dergelijks, maar vragen om informatie. Sterkte en tact daarbij toegewenst.

Marijke Rots

Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.