Geneeskrachtige bladeren in volmaakte hemel

Ds. W. Arkeraats / Geen reacties

Vraag

In de Bijbelboeken Ezechiël en Openbaring wordt een vooruitblik beschreven op de tijd van de nieuwe hemel en de nieuwe aarde. Elke maand komen er weer nieuwe (andere?) vruchten aan de bomen en dat doet me denken aan het paradijs, maar ook staat er dat de bladeren een helende of genezende werking zullen hebben. Maar ik begrijp niet goed waarom precies, want het zal er toch volmaakt zijn zonder ziekte, angst, pijn en tranen? Buiten het feit dat ik het niet begrijp vind ik het overigens wel een mooi beeld. Kan iemand mij verder helpen aan het antwoord over het nut van bladeren met een medicinale werking in een volmaakte hemel?

Antwoord

Beste vriend of vriendin,

Een mooie vraag! Soms kan iets waar je eerder overheen las je aandacht trekken. Graag wil ik wat nader op je vraag ingaan.

Als we nadenken over de vraag hoe het zal zijn op de nieuw aarde duizelt het ons. Hoe zullen we die heerlijke werkelijkheid kunnen beschrijven!? Deze is niet in onze aardse begrippen te vatten. Toch worden we er niet over in het onzekere gelaten. In de Bijbel lezen we telkens een beschrijving van het leven op de nieuwe aarde. Alleen gebeurt dit in beelden die we kunnen begrijpen. Jesaja spreekt bijvoorbeeld over een koe of over een leeuw, op een andere plaats horen we van kleine kinderen die op de straat spelen. Zo komen we in Openbaring 22 ook een heerlijke beschrijving tegen: bomen die elke maand vrucht geven en ook bladeren hebben, die geneeskrachtig zijn.

We kijken eerst eens naar die vruchtbare bomen. Elke maand dragen ze vrucht! Daarmee wil Johannes wijzen op de overstelpende vruchtbaarheid van de nieuwe aarde. Op de aarde die door de vloek van de zonde is getroffen is hoogstens één oogst per jaar mogelijk. En veel oogsten mislukken door natuurrampen of door oorlogsgeweld.

Hoe anders is het dus op de nieuwe aarde: elke maand nieuwe vruchten. Daaruit maken we op dat men op de nieuwe aarde ook voedsel tot zich neemt. Dat deden Adam en Eva overigens óók. Maar ook dat eten vindt plaats in verheerlijkte vorm. Als wij niet kunnen eten, lijden we honger en als er geen eten is spreken we van een hongersnood. Zelfs onze maaltijd hangt dus samen met de schrikkelijke werkelijkheid van de zonde. Op de nieuwe aarde wordt niet gegeten om in leven te blijven, maar om daarmee de Schepper te verheerlijken.

En dan die bladeren ter genezing. Zijn die dan nodig? Niemand is immers ziek? Zo lezen we tenminste in de profetieën van Jesaja. Om dat beter te begrijpen, bedenken we dat in de grondtekst van de Bijbel het (Griekse) woord “therapeia” wordt gebruikt. Daarin herkennen we natuurlijk direct ons woord therapie. En therapie is breder dan de directe gezondheidszorg. We krijgen therapie om beter te kunnen bewegen. We gebruiken vitaminen om wat sterker te worden. Dan zijn we niet meteen ziek, maar gebruiken versterkende middelen, om ziekte te voorkomen.

Nu is het dikwijls lastig om een Grieks woord precies te vertalen. Dat is ook het geval met het woord “therapeia”. Nu ja, daarom is maar gekozen voor het woord genezend. Maar het is dus veel breder. We zouden kunnen zeggen: De bladeren van de bomen hebben een versterkende (therapeutische) werking. Ze geven kracht en gezondheid aan de volkeren die op de nieuwe aarde wonen. Natuurlijk kan de Heere ook het eeuwige leven geven zonder deze therapie, maar Hij maakt er kennelijk gebruik van.

En die prachtige bomen met hun rijke vrucht en therapeutische bladeren maken de nieuwe aarde ook weer tot een prachtige natuur. De nieuwe aarde is bepaald niet leeg.

Je voelt intussen wel: we kunnen er slechts van stamelen. De beelden zijn overweldigend. Ze zijn dan ook niet bedoeld om ze in ons ‘logische’ denken een plek te geven. Ze zijn bedoeld, om ons verlangend te maken, om op die nieuwe aarde te mogen wonen.

En daarbij bedenken we dat dit alles mogelijk is door het werk van de Heere Jezus, de grote Therapeut. Hij heeft de smarten gedragen – en als we daaraan denken, krijgen die therapeutische bladeren een nog groter waarde. Geen wonder dat de Kerk op deze aarde -omringd door de demonische machten, die dood en verderf zaaien- vol verlangen bidt: “Kom spoedig, Heere Jezus!” Laten we het maar van harte názeggen.

Inderdaad: het is een móói beeld!

Ds. W. Arkeraats

Lees meer artikelen over:

Nieuwe hemel en aardeOpenbaring