Dominee actief in politieke partij

Ds. D. J. Budding / Geen reacties

Vraag

Mag een dominee lid zijn van een politieke partij? En mag hij een voorzittersrol op zich nemen?

Antwoord

Een dominee is ook Nederlands staatsburger. Hij kan lid zijn van een politieke partij die Gods Woord centraal stelt ook voor het politieke en staatkundige leven. In het algemeen lijkt me het onmogelijk om voorzitter te zijn van een politieke partij en een (grote ) gemeente te dienen. Beide functies vragen daarvoor teveel tijd en inspanning.

In het verleden heeft binnen de SGP ds. Abma gekozen voor de politiek. Hij diende geen gemeente meer. Zelf ben ik tien jaar voorzitter geweest van de SGP. In een moeilijke tijd voor de SGP geloof ik, dat de Heere dat op mijn weg heeft gebracht. Wel is in die tijd, ook op mijn aandringen, het voorzitterschap gesplitst. Er kwam een voorzitter voor het eigenlijke politieke werk. De voorzitter-predikant was er voor de geestelijke meditatieve kant binnen het partijgebeuren. Dat vergt maar een beperkte inzet. Dat functioneerde goed.

Hartelijk gegroet,
Ds. D. J. Budding

Ds. Budding sprak over zijn politieke loopbaan tijdens het programma 'Pastorie online':

Lees meer artikelen over:

politiek