Alle mensen staan tijdens gebed

Redactie Refoweb / 7 reacties

Vraag

Bij de hervormde Maranathakerk in Rotterdam staan alle mensen voor het kleine gebed: mannen, vrouwen, kinderen, kerkenraad en de dominee? Is hier iets op tegen?

Antwoord

Dat is te lezen in het artikel 'Staan tijdens gebed door vrouwen' en de extra vragen en antwoorden onderaan.

7 reacties
Samanthi
Wat zou er op tegen zijn?
Prisma23
Precies Samanthi!
Als iets anders is dan dat je gewend bent, waarom zoek je dan naar argumenten om er tegen te zijn. Je zou ook de vraag kunnen stellen wat je er van zouden kunnen leren.
Ellenoor
Ik hoorde ooit als uitleg dat de mannen tijdens de hagepreken stonden als een soort cordon om de samengekomen gemeente heen, zodat ze vrouwen en kinderen konden beschermen mochten er vijanden komen. Dat de kerkenraad staat tijdens het gebed zou dan symbolisch nog steeds verwijzen naar die functie als wachters rondom de gemeente.
Maar ik vind het antwoord van ds. Vergunst (zie de link) ook mooi! Balen dat veranderingen binnen de kerk altijd zo beladen zijn. Ik zou het bijvoorbeeld erg mooi vinden als we in onze kerk staand zouden zingen, maar als je dat wilt invoeren hangt er gelijk zo'n zweem van lichtheid omheen en gaan mensen er alleen om die reden al tegen zijn :(
Zv70
"...en de dominee." Gelukkig, zou ik zeggen. Stel je toch voor dat díe zou gaan zitten...
hansa
@Zv70 Onze vroegere predikant zei weleens dat in de vroege kerk tijdens de dienst de mensen stonden en de predikant zat.

Mogelijk licht daar de oorsprong van het woord 'preekstoel'. Op een stoel sta je niet, maar zit je gewoonlijk.
Samanthi
@hansa

Bedoelde de dominee de synagoge niet?

Lucas 4

16 En Hij kwam te Názareth, daar Hij opgevoed was, en ging, naar Zijn gewoonte, op den dag des sabbats in de synagoge; en stond op om te lezen.

20 En als Hij het boek toegedaan en den dienaar wedergegeven had, zat Hij neder; en de ogen van allen in de synagoge waren op Hem geslagen.
Zv70
@hansa

Matteüs 5 vers 1: Toen Jezus de menigte zag, ging Hij de berg op, en nadat Hij was gaan zitten(!), kwamen Zijn discipelen bij Hem.

Dat had waarschijnlijk (ook) te maken met het geluid.
Je kunt op dit bericht reageren. Klik hier om in te loggen.