Nachtmerries door Bijbelboek Job

ds. D.M. Elsman / Geen reacties

Vraag

Mijn dochter van 8 (en of haar autisme hierbij een rol speelt, zou kunnen) kan niet in slaap komen en heeft nachtmerries door het boek Job en ook eindeloos veel vragen over wanneer, hoe, waarom dat alles kon gebeuren en een plaats heeft in de Bijbel. Vooral de rol van satan jaagt haar angst aan en daar is ze bang voor en dat achtervolgt haar en ook ik heb geen antwoord op al haar vragen over hoe het zit en hoe we dit moeten opvatten en wat we hiermee moeten.

Is het echt gebeurt en wanneer of is het een gelijkenis of visioen? Wie heeft Job geschreven en hoe is dat Bijbelboek ons tot voorbeeld? We zijn ermee gestopt en lezen nu drie weken lang in de Evangeliën terwijl we verder letterlijk het rooster “De bijbel in 2 jaar” volgen via de mails van Jan Heinen die kort en bondig dingen toelicht, maar niet genoeg tot onze en vooral mijn dochters geruststelling. Geen kindvriendelijk ja ik meen zelfs een mensonterend Bijbelboek, sorry.

ADVERTORIAL

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Familiedagen is hét evenement voor jong en oud, vol activiteiten, workshops en entertainment. Geniet samen van een onvergetelijke dag vol plezier, inspiratie en gezelligheid!

Meer info...

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Antwoord

Dank je wel voor je vraag. Goed dat je in je vragen andere broeders en zusters benadert, want ook in de geloofsopvoeding hebben wij elkaar ontvangen en kunnen wij biddend om de leiding van de Geest vanuit Gods Woord leren hoe wij met lastige situaties om moeten gaan.

Ook onze kinderen moeten in de waarheid worden geleid. Die openbaart de Heilige Geest (de Geest van de waarheid, Johannes 14:17) door het Woord van God, Gods Woord is de waarheid (Johannes 17:17); wij mogen hen dan ook geen deel van Gods Woord onthouden. Tegelijk, elke tekst vraagt om uitleg en Schriftvergelijk (de betekenis ervan in het licht van heel Gods geopenbaarde Woord). Met liefde wil ik je vermanen om geen van de Bijbelboeken mensonterend te noemen, want daarmee doe je God oneer aan en ga je eraan voorbij dat ook het Bijbelboek Job door de Heilige Geest het geïnspireerde Woord van God is. Het past ons om met eerbied de leiding te vragen van diezelfde Geest en onze oordelen in te houden vanuit het besef dat wij Zijn uitleg van node hebben om recht te verstaan.

Een Bijbelboek als Job kan veel vragen en gevoelens oproepen, ook bij onze kinderen. Wij kunnen ze dan alleen goed begeleiden als zij met hun vragen een veilige bedding vinden in de kennis die wij zelf hebben opgedaan en wij eerst zelf ónze vragen en onzekerheden hebben doorworsteld. Wij moeten eerst zelf zijn onderwezen om onze kinderen te kunnen onderwijzen. Geloofsopvoeding is: onze kinderen leiden tot de Heere Jezus (Markus 10:13). Het is daarbij belangrijk dat zij van ons zien en horen dat het evangelie de blijde, goede boodschap van God is – en niet een droeve, bangmakende, slechte boodschap. Wij hoeven de moeilijke Bijbelgedeelten dan ook niet uit de weg te gaan, als deze maar goed worden uitgelegd en ons kind aanvoelt dat wij zelf in vertrouwen leven.

Uit Ezechiël 14:14, 20 en Jakobus 5: 11 weten wij dat Job werkelijk heeft geleefd. De schrijver wordt niet genoemd, volgens de Joodse traditie heeft Mozes het opgetekend; Luther situeert de optekening van het boek in de tijd van Salomo, weer anderen denken aan de tijd van Hizkia of de tijd van de ballingschap.

De strekking van de boodschap van het Bijbelboek valt niet in enkele woorden te omschrijven; voorop staat de soevereiniteit van God – die de duivel niet meer ruimte geeft dan binnen de hem gestelde grenzen. Duidelijk is dat wij het lijden niet één op één als een gevolg en bestraffing voor begane zonden kunnen duiden, maar dat lijden ook tot loutering en beproeving dient. Over de rol van satan is het belangrijk te weten dat hij wel machtig is, maar tegelijk niet meer dan een schepsel; zijn macht is beperkt ten opzichte van Hem Die in macht nooit af te meten, eeuwig is ten troon gezeten. Sinds de Hemelvaart van de Heere Jezus Christus is satan voorgoed uit de hemel verstoten, neergeworpen op de aarde (Openbaring 12).

Hopelijk heb je iets aan bovenstaande. De duivel is nog wel een vijand, maar een verslagen vijand. Dat mag je je kind vertellen. De Heere regeert aan de rechterhand van God, Efeze 1:20 e.v: “ver boven alle overheid en macht en kracht en heerschappij en elke naam die genoemd wordt, niet alleen in deze wereld, maar ook in de komende. En Hij heeft alle dingen aan Zijn voeten onderworpen en heeft Hem als hoofd over alle dingen gegeven aan de gemeente, die Zijn lichaam is en de vervulling van Hem Die alles in allen vervult.” Leer je kind met haar angsten om te gaan door samen te bidden, in rust en vol vertrouwen. Zing maar met je kind. Ook het gezongen Woord is een wapen in de strijd, het zwaard van de Geest!

Ds. D. M. Elsman

Lees meer artikelen over:

geloofsopvoedingJob