Geregistreerd partnerschap vanuit financieel oogpunt

Ds. H. Korving / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag over een geregistreerd partnerschap. Mijn vriendin en ik kennen elkaar al ons hele leven en onze vriendschap is nog maar heel recent veranderd in een relatie. Onze relatie is heel serieus en ons doel is dan ook om uiteindelijk met elkaar te trouwen. In onze huidige levensfase willen we echter nog geen huwelijk aangaan want we zijn beiden nog erg jong (19 en 20) en voelen ons daar nog niet klaar voor.

Onze situatie is als volgt: we hebben beiden een stabiele fulltime baan en zijn (bijna) klaar met onze opleiding. Ook komen wij beiden uit een vermogend nest waardoor wij allebei inmiddels veel spaargeld hebben (samen ruim 3 ton). Daarom zouden wij graag nu wij daarvoor de mogelijkheid hebben, binnenkort een kavel kopen en samen een huis bouwen. Na ons verdiept te hebben in onze juridische situatie zijn we erachter gekomen dat het zeer wenselijk is om eerst onze vermogens samen te voegen en elkaars wettelijke partners (en daarmee ook o.a. erfgenamen) te zijn voordat we een kavel/huis kopen.

Nu zijn we, zoals eerder benoemd, echt nog niet aan trouwen toe. Maar nu er lokaal kavels beschikbaar zijn en we de benodigde middelen en financiële stabiliteit hebben, zouden we toch wel heel graag actie willen ondernemen. Om toch alles goed te regelen zien we een geregistreerd partnerschap als de enige mogelijkheid totdat we uiteindelijk zullen trouwen. Dit partnerschap zal voor ons slechts een juridische maatregel zijn, we zijn niet van plan om samen te wonen voor ons huwelijk. Zijn er gezien onze omstandigheden Bijbelse bezwaren tegen deze constructie?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Bedankt voor je vraag. Dit is wel een heel speciale toepassing van het geregistreerd partnerschap. Uit praktische overwegingen, meer nog om financiële redenen zou je hiertoe willen overgaan, als tussenstap op weg naar een volwaardig huwelijk.

Ik wil proberen uit te leggen waarom ik dit geen goed idee vind. Allereerst wil ik erop wijzen dat het geregistreerd partnerschap in oorsprong bedoeld is o.a. als een wettelijke regeling voor hen die hun verbintenis in liefde en trouw -zoals homostellen- niet in een burgerlijk huwelijk konden vastleggen. Nu dat allemaal in de loop van de tijd is aangepast en dus het burgerlijk huwelijk openstaat voor mensen van gelijk geslacht, is de oorspronkelijke achtergrond van het geregistreerd partnerschap vervallen en is het inmiddels sowieso als een alternatief gaan gelden voor een burgerlijk huwelijk. Er zijn juridisch nog wel enkele verschillen tussen beide vormen, maar in het antwoord op je vraag is dit niet meteen van belang.

Waar het mij om gaat is dat christenen juist principieel voor het huwelijk dienen te kiezen, onder andere ook als een getuigenis in deze samenleving, om de unieke waarde van het huwelijk als een instelling van God in ere te houden.

Daarmee heb ik meteen het belangrijkste verschil benoemd: het huwelijk kunnen we een instelling van God noemen, het geregistreerd partnerschap niet.

Het aangaan van een geregistreerd partnerschap is in jullie geval toch een vorm van vooruitlopen op het huwelijk en dat vind ik een beetje krom. Het zal naarmate je verder samen toegroeit naar het huwelijk ongetwijfeld alleen maar lastiger worden om niet op andere wijzen ook vooruit te grijpen op het huwelijk, al ben je dat nu niet van plan.

Je bent inderdaad nog redelijk jong en om die reden ben je nog niet toe aan een huwelijk, zo schrijf je. Maar als je er wel aan toe bent om samen een kavel te  kopen en een huis te bouwen zet je toch al een stap die je niet moet doen als je nog niet zeker bent van elkaar. Anders gezegd, ik begrijp niet goed waarom een huis belangrijker is dan een huwelijk. En als je nog moet toegroeien naar je huwelijk zou je wellicht met het kopen van een kavel nog even kunnen wachten. Wat is er mis mee om als pasgetrouwd stel bescheiden te beginnen?

Maar als je daar toch stappen in wilt zetten, komt het mij voor dat er nog wel een andere manier te bedenken is -eventueel in overleg en samenwerking met je ouders die jullie wellicht ook financieel kunnen en willen helpen, en/of via de notaris- om je financiële positie zo te regelen dat je je bouwplannen kunt verwezenlijken.

Kortom, ik moedig je niet aan om alvast een geregistreerd partnerschap aan te gaan. Dat zou mijns inziens een oneigenlijke manier van doen zijn in relatie tot de principiële waarde van het christelijke huwelijk.

Ik wens jullie Gods zegen op het vervolg van je weg en als je biddend je weg gaat kom je van stap tot stap verder.

Met een hartelijke groet,
Ds. H. Korving

Lees meer artikelen over:

financiën