Niet ervaren dat God helpt

J.W.N. van Dooijeweert / Geen reacties

Vraag

In 1 Samuel 2:1 zegt Hanna dat ze niet bang hoeft te zijn, want de Heere is bij haar. Ze is sterk, want de Heere helpt haar. Dat zeggen wel meer mensen in de Bijbel. Zelf ben ik sinds een paar maanden serieus met het geloof bezig, met ook momenten dat ik moeite heb om gemotiveerd te blijven. Wanneer kan ik zeggen dat de Heere bij me is en helpt?

Ik ben er nog niet zo lang serieus mee bezig en ik heb er nog veel moeite mee om slechte gewoonten uit m’n leven weg te houden. Als ik bid heb ik nooit echt het gevoel alsof God me hoort. Dus wanneer kan iemand zeggen dat God bij hem is?

Antwoord

Beste vraagsteller(ster),

Ik denk dat we nog verder moeten gaan dan jouw ervaringen. Vroeger hadden veel mensen die opnieuw geboren waren, soms weken lang de ervaring dat de Heere  bij hen was. Dat was een heel bijzondere ervaring. En dat kwam gewoon omdat ze dat eerder niet hadden meegemaakt. Heel logisch denk ik dan.

Moeite om gemotiveerd te blijven; dat is heel menselijk en de duivel is steeds op pad om dat aan te wakkeren. Hij wil niet dat je aangename uren met de Bijbel hebt. Hij wil dat je hem dient en gehoorzaamt. Hij wil niet dat je je verbindt aan de Heiland. Hij wil dat je je verbindt aan de wereld en al haar schatten. Daarom dringt hij dit soorten gedachten aan je op. Houd daar rekening mee. Want je wordt een echte vijand van hem. Je begint tegen hem te strijden. Je hart richt zich op de Heere God.

Er is slechts één middel om tegen deze aanvallen van satan te strijden: bij de Heere aankloppen. Bij de Heere wegkruipen en stil genieten van alle zegeningen die Hij je geeft. Bidden om Zijn nabijheid, Zijn ondersteuning, Zijn bemoediging, Zijn liefde. Alleen Zijn trouwe ondersteuning helpt hier tegen. En om te ervaren dat Hij naast je staat in deze strijd is het nodig om Zijn Woord te onderzoeken en te luisteren naar wat Hij hierin tegen je zegt. Kruip smekend weg bij Hem.

Een nieuwe strijd breekt aan in je leven; de strijd tegen de boze machten die de duivel aanwendt om je terug te krijgen. Je moet leren strijden tegen alle boze machten die tegen je op komen. Die strijd is waardevol. Het is een strijd waarin de Heere naast je staat en je de weg wijst die je gaan moet. Vertrouw in deze strijd niet op jezelf want dan ga je ten onder. Vertrouw op de Heere, op Zijn Woord, de Bijbel.

“Als ik bid heb ik nooit echt het gevoel dat God me hoort. Dus wanneer kan iemand zeggen dat God bij hem is?”, zeg je in je vraag. Hij is altijd bij je! Maar je ervaart het niet altijd. Daarom is het ook zo heel goed om ‘stille tijd’ te houden. Elke dag weer opnieuw. Een soort jezelf wegschenken aan de Heere. Als mensen geven we ons zo gemakkelijk aan allerlei dingen en zo moeilijk aan de Heere onze God. Daarin is volhouden het belangrijkste van alles. Hierbij helpt heel goed het lezen in de Bijbel. Hebreeën 4:14-16 helpt je direct, lees maar mee:

  • “Dewijl wij dan een groten Hogepriester hebben, Die door de hemelen doorgegaan is, namelijk Jezus, den Zone Gods, zo laat ons deze belijdenis vasthouden. Want wij hebben geen Hogepriester Die niet kan medelijden hebben met onze  zwakheden, maar Die in alle dingen gelijk als wij is verzocht geweest, doch zonder zonde. Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden om geholpen te worden te bekwamer tijd” (Statenvertaling).

  • “Nu wij dan een grote Hogepriester hebben, Die de hemelen is doorgegaan, namelijk Jezus, de Zoon van God, laten wij aan deze belijdenis vasthouden. Want wij hebben geen Hogepriester Die geen medelijden kan hebben met onze  zwakheden maar Een Die in alles op dezelfde wijze als wij is verzocht, maar  zonder zonde. Laten wij dan met vrijmoedigheid naderen  tot de troon van de genade, opdat wij barmhartigheid verkrijgen en genade vinden om geholpen te worden op het juiste tijdstip” (HSV).

Ik hoop dat ik je met deze aantekeningen wat verder geholpen heb op de weg achter de Heere aan. Je kunt gerust met vragen terug komen. Het is echt de moeite waard om op de ingeslagen (die de Heere je wijst) verder te gaan. Dan ga je leren leven van de meevallers die Hij je geeft.

Hartelijke groeten en God zegen op deze weg,
Evangelist Jan van Dooijeweert

Lees meer artikelen over:

geloof en gevoel