Moeite met emoties uiten

C. M. Chr. Rots - de Weger / 1 reactie

Vraag

Ik ben een man van 28 en heb thuis nooit mijn emoties kunnen delen/uiten. Dit heeft veel gevolgen gehad, zoals depressief raken en dit met alle moeite verstoppen omdat ik echt niet over mijn gevoel kon praten. Uiteindelijk ontmoette ik mijn vrouw en zij heeft mij hier uit geholpen, wat ik als een cadeau van God beschouw.

Door deze emotionele verwaarlozing loop ik in mijn huwelijk tegen het probleem aan dat ik niks met mijn vrouw deel; niet wat ik mee maak in een dag, geen details of belangrijke zaken. Het lukt mij niet om uit mij zelf dingen met haar te delen waardoor onze communicatie slecht is. Hoe kan ik hier aan werken?

Mijn gewoonte van kinds af aan is een keer in de ongeveer zes weken met een vriend af te spreken en dan over mijn emoties praten. Ik lijk daarna ook weer geen behoefte te hebben om verder over mijzelf te praten voor zes weken. Dit maakt het ongemakkelijk voor mijn vrouw omdat ze regelmatig aan informatie komt over mij via mijn vrienden. Dit gun ik haar natuurlijk niet.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Moeite met emoties uiten, dat kan. Maar je schrijft toch ook dat je vrouw je heeft geholpen? Als dat ‘slechts’ over depressie ging, zou ik toch nog maar eens met haar gaan praten. Want ja, je kunt wel dènken dat je het beter met een vriend kunt, maar vergeet daarbij -naar mijn idee- dat je vrouw goed in staat is om te lúisteren!

Hoe dóé je dat nu in de praktijk? Heel eenvoudig: na het avondeten (of op een ander vast tijdstip) vertel je elkaar wat je de dag door zoal hebt beleefd. Je kunt beginnen met rationeel te vertellen over je werk en als dat een (goede) gewoonte is geworden ga je nadenken over wat een en ander bij jou als gevoel oproept. Beschrijf dat voor haar. Misschien eerst op papier, maar met woorden is het niet zo moeilijk, hoor, als je bedenkt wèlke emoties er allemaal bestaan: bang, boos, blij, verdrietig, euforisch om er een paar te benoemen.

Waarschijnlijk is je vrouw heel blij met deze ‘verandering’ en stelt zij ook wel vragen waarop jij dan weer kunt antwoorden. Bedenk maar: al doende leert men en lukt het met je vriend beter, stel je dan gewoonweg je vriend voor bij de dagelijkse gespreksronde! Met hém kun je dan eens in de zes weken constateren hoe goed het thuis gaat, nietwaar!

Weet je, het kan heel goed dat ‘vroeger’ nog steeds invloed heeft. Dat is niet erg, als je tegelijk ook beseft dat je voor het ‘nú’ zelf verantwoordelijk bent! Ga maar oefenen met elkaar.

Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

emotieintrovert
1 reactie
Erik1960
En als aanvulling op het advies van mw Rots: er zijn diverse ‘emotiespellen’ in de handel die je kunnen helpen bij het oefenen.
Je kunt op dit bericht reageren. Klik hier om in te loggen.