Midrasjim

Ds. W. Arkeraats | Geen reacties | 31-01-2024| 14:19

Vraag

Aan een Oudtestamenticus. Ik lees momenteel met veel genoegen het boek Genesis van Jonathan Sacks. Het geeft een boeiende aanvulling of blik op de verhalen die wij vaak vanuit  een westerse en christelijke bril lezen. Tegelijk roept het zo nu en dan wel vragen op. Er wordt geregeld uit de Midrasj (rabbijnse methode van Bijbel-exegese volgens Wikipedia, red.) geciteerd, waar allerlei conclusies aan verbonden worden die niet rechtstreeks opkomen uit de Schrift (bijvoorbeeld rond de begrafenis van Sara, in het licht van de relaties jodendom-Islam). Het roept bij mij de vraag op hoe ik dit boek nu op de juiste waarde moet schatten.


Antwoord

Beste vriend of vriendin,

Zoals ik heb begrepen, is er momenteel behoorlijk veel belangstelling voor de boeken van Jonathan Sacks. Ik ken de inhoud er niet van, daar kan ik dus geen beoordeling van geven. Toch wil ik graag ingaan op je opmerkingen. Kennelijk lees je het boek over Genesis toch wel met wat gemengde gevoelens. Je vindt de benadering van Sacks boeiend, maar deze roept toch wel vragen op.

Begrijpelijk, want je leest dingen die uit een heel andere cultuur voortkomen. Je bent daarin niet de enige. Zelfs de predikanten die destijds meewerkten aan de Statenvertaling maakten gebruik van Joodse bronnen. Dat is begrijpelijk, want Joodse geleerden staan dicht bij de traditie waaruit zij zijn voortgekomen.

Maar tegelijk is er een ambivalente benadering. De Midrasjim laten soms verrassende dingen zien, anderzijds zijn er ook weer veel opvattingen die zich niet laten verenigen met wat we in de Bijbel lezen. En de kern is: de Midrasjim kennen niet de belijdenis van Christus en Zijn Middelaarswerk. 

Dat brengt me tot je opmerking dat wij verhalen dikwijls met een westerse en christelijke bril lezen. De inhoud van het boek ervaar je dan als een boeiende aanvulling. Je zult begrijpen dat ik die visie niet deel.

Ik maak daarbij even een onderscheid tussen westers en christelijk. Dat we als westerlingen de Bijbelse verhalen soms anders lezen dan de oosterling zal zeker waar zijn. En op dat punt moeten we ons soms laten corrigeren. Maar dat ligt anders met de christelijke bril. We lezen het Oude Testament geheel vanuit de persoon en het werk van Christus. Zo deden de evangelisten het, zo deed Jezus het zelf óók. We lezen het bijvoorbeeld in Lukas 4 waar de Heere Jezus de woorden van Jesaja rechtstreeks op zichzelf toepast. Die uitleg kan door geen andere geëvenaard worden. Ze behoeven dan ook geen enkele aanvulling.

Als ik dit allemaal samenvat wil ik zeggen: het is niet verkeerd je in een bepaalde traditie te verdiepen en van bepaalde inzichten kennis te nemen, maar bedenk dat de uitleg van de Bijbel in de lijn van Christus absolute waarde heeft. 

Ds. W. Arkeraats

Dit artikel is beantwoord door

Ds. W. Arkeraats

  • Geboortedatum:
    09-08-1946
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Hardinxveld Giessendam
  • Status:
    Actief
135 artikelen
Ds. W. Arkeraats

Bijzonderheden:

Emeritus


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Terug in de tijd

Bidden om de wederkomst

In de Bijbel staat dat het moment dat Jezus terug komt “al vast staat” en dat alleen God van dat moment weet. Moeten we dan nog wel bidden of Christus snel terug mag komen? Heeft dat dan wel zin?
Geen reacties
31-01-2006

Hoge leeftijd van Adam

Misschien is het allang bedacht, maar het volgende. Adam zou zo'n 930 jaar geworden zijn. Dat is oud. Maar wist men toen wat jaren waren? Hebben ze niet gewoon maanden geteld? Dat is gemakkelijk bij t...
5 reacties
31-01-2012

Hosea en zijn huwelijk met een hoer

Waarom moest Hosea met een hoer trouwen? Hoe kan God de zonde willen?
6 reacties
31-01-2011
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering