Herfst op nieuwe aarde

Ds. J.A. van den Berg / 3 reacties

Vraag

Ik zit nu naar buiten te kijken naar een paar bomen in schitterende herfstkleuren. Gewoon genieten! Maar ineens komt de vraag bij me op: op de nieuwe aarde, zullen bomen daar ook van die mooie herfstkleuren krijgen en zullen hun bladeren dan ook afvallen? Want dat is een proces van afsterven en daar zal toch geen dood meer zijn? Maar zal dan dit mooie herfsttafereel niet meer terugkomen? Is er dus iets goeds op aarde wat er op de nieuwe aarde niet zal zijn? Hoe moet ik dat zien?

Antwoord

In de Bijbel vinden we onderwijs over de toekomende heerlijkheid. Er zijn echter veel dingen die de Bijbel ons daarover niet heeft geopenbaard. We weten dat het op de nieuwe aarde zo heerlijk zal zijn dat we dit niet kunnen bevatten met ons verstand. Je zou een soortgelijke vraag kunnen stellen over het proeven van heerlijke vruchten die God heeft geschapen. Er zal op de nieuwe aarde geen voedsel nodig zijn. Maar misschien is het wel mogelijk om die heerlijke smaak te proeven. Misschien zal er iets van de prachtige kleuren van de bladeren te zien zijn, zonder dat die bladeren sterven. We weten dus niet alle details van de toekomende heerlijkheid. Maar wat we weten is genoeg om er naar te verlangen en er ons op voor te bereiden. God zal alles zijn in allen en Christus zal centraal staan. We zullen verzadigd worden met Zijn goddelijk beeld.

Ds. J. A. van den Berg

3 reacties
WillemB
Vraagsteller, zie onderstaande teksten eens:

En God zei: Zie Ik geef u al het zaaddragende gewas dat op heel de aarde is, en alle bomen waaraan zaaddragende boomvruchten zijn; dat zal u tot voedsel dienen. Maar aan al de dieren van de aarde, aan alle vogels in de lucht en aan al wat over de aarde kruipt, waarin leven is, heb Ik al het groene gewas tot voedsel gegeven. En het was zo.
‭‭Gen. ‭1‬:‭29‬-‭30‬

Koe en berin zullen samen weiden, hun jongen zullen bij elkaar neerliggen. Een leeuw zal stro eten als het rund ‭‭Jes. 11‬:‭7‬

In het midden van haar straat en aan de ene en de andere zijde van de rivier bevond zich de Boom des levens, die twaalf vruchten voortbrengt – van maand tot maand geeft Hij Zijn vrucht. En de bladeren van de boom zijn tot genezing van de heidenvolken. ‭‭Openb. ‭22‬:‭2‬

Zowel in het paradijs, als in de komende tijd die Jesaja en Johannes omschrijven, dienen gewas, gras, vruchten en bladeren dus voor “consumptie”.
Blijkbaar ziet de Schrift dit ook niet als vergankelijkheid, maar als het benutten van de (her)scheppingsgaven.
Davinci83
@WillemB

Ik denk wel dat we onderscheid moeten maken tussen (deze) aarde die naar het lijkt (gedeeltelijk althans) bepaald herstel heeft ondergaan (leeuw en lam samen) tijdens de periode die we '1000-jarig vrederijk' noemen en de nieuwe aarde zoals die in de laatste verzen van openbaring is voorspelt. Deze laatste lijkt een geheel nieuwe aarde (de oude aarde immers 'vluchte weg' (=verdwijnt in de verte van het heelal wellicht) voor Zijn aangezicht. Of de dood er in het paradijs totaal nog niet was (vrucht sterft doordat je erop bijt, Adam trapt perongeluk op een mier) betwijfel ik, maar voor de mens in ieder geval nog niet. Ben ook benieuwd hoe het op de nieuwe aarde zal zijn wat dat betreft. Zal daar nog gegeten en gedronken worden, wellicht puur voor het genieten ervan (immers een hongerstaking zal je niet doen streven tenslotte). We weten dat op de aarde tijdens de periode die we '1000-jarig vrederijk' nog wel dit soort elementen aanwezig zijn (een goddeloze sterft 100 jaar oud zijnde', etc). Je zou zeggen, de mensnis perfect bedacht waarbij eten en seksualiteit wezenlijke onderdelen zijn van het systeem. Die lijken mij niet zomaar geschrapt te worden (hoewel 'er niet meer getrouwd wordt' zegt dat niets over seksualiteit opzich, maar meer over het aanwezig zijn van een beschermend verbond), hoewel er ook sprake is van een nieuw soort lichaam. Intressante materie, maar helaas weinig over geopenbaard..
WillemB
Mooie aanvulling, Davinci.
Hier nog een nadenker:
Christus stond op met een verheerlijkt lichaam. Toch at Hij daarna een dode vis…