Oneens met gang van zaken in gemeente

A. J. C van Gent / Geen reacties

Vraag

Ik zit in een Gereformeerde Gemeenten waar men zich niet houdt aan diverse uitspraken van classis en synode. Zo is het toegestaan dat vrouwen en meisjes zonder hoofddeksel naar de kerk komen en gebeuren er in mijn optiek dingen in het verenigingsleven en tijdens het gemeenschappelijke gebed in de erediensten die neigen naar de algemene verzoeningsleer. Ik heb dit al diverse malen aangekaart, maar men doet niets en de kerkenraad gaat de gemeente erin voorop.

Mijn vraag is wat ik hieraan moet doen. Kan ik me aansluiten bij een andere Ger. Gem, in de buurt? Of moet ik naar de classis gaan? Graag hoor ik een antwoord van iemand uit de Ger. Gem.

Antwoord

Beste vriend of vriendin,

Je somt een aantal zaken in je vraag op over zaken die volgens jou niet met orde geschieden in de plaatselijke Gereformeerde Gemeente waar jij (doop)lid bent. Concreet noem je: a. de afwezigheid van hoofdbedekking bij vrouwen en b. dingen die neigen naar de algemene verzoeningsleer. Dit relateer je aan diverse uitspraken van de classis en [particuliere of generale?] synode. Graag zou ik iets meer duiding willen hebben bij die “diverse uitspraken van classis en synode.” Welke uitspraken relateer je aan de door jou gedoelde kwesties? Betreffen het dan algemene of gemeente-specifieke uitspraken van een bredere vergadering? Zou je evenzo de inhoudelijke punten specifieker kunnen maken? Het gaat nu in algemeenheid over “dingen die neigen” naar een algemene verzoeningsleer. In dat opzicht kan ik te weinig met de door jou gegeven informatie. Bijbels gezien wordt in 1 Korinthe 11 hoofdbedekking voor vrouwen gefundeerd. En de algemene verzoeningsleer is in strijd met de volledige Bijbelse boodschap. Kortom, daar is geen uitspraak voor een classis of synode voor nodig.

Ik krijg de indruk dat je deze twee voorbeelden geeft als uiting van een gevoel en/of overtuiging dat je het met meer zaken niet eens bent. Als je iets meer duiding aan je vorige bericht kan geven, zal ik nagaan of ik hier nader op in kan gaan.

Wel geef ik alvast drie opmerkingen:

1. Je geeft aan dat je bepaalde zaken “diverse malen” hebt aangekaart. Ik hoop dat je wel Mattheüs 18:15 hebt gevolgd, in lijn met artikel 2.3 van de Dordtse Kerkorde-versie zoals deze door de Generale Synode van 2019 is vastgesteld. Dit artikel behandelt het aanspreken van elkaar “onder vier ogen” als behorend bij de onderlinge vermaning. In Mattheüs 18:15b staat de winst van een positieve uitkomst van dit gesprek genoemd.

2. Wat betreft het aansluiten bij een andere nabije Ger. Gem. geldt dat dit afhankelijk is of de kerkenraad jouw verzoek tot afgifte van attestatie positief zal beantwoorden. Hiervoor zal jij je dus moeten wenden naar de kerkenraad (cf. DKO 2019, artikel 37, zie toelichting). De Bijbelse en daarmee uitnemendere weg, die je neem ik aan wilt bewandelen, is eerst een inhoudelijk gesprek te voeren met de kerkenraad.

3. Je slotvraag richt zich op een gang naar de classis. Dat is een ingrijpende stap. Hiervoor geldt een bepaalde procedure (cf. Appèlregeling, DKO 2019). Uit de vraag blijkt vooralsnog niet dat op dit moment voldaan is aan die procedure.

Graag zie ik een vervolgreactie van je tegemoet. Met het uitzien dat jij je ook in deze situatie niet laat leiden door je eigen gevoel en/of emotie, maar door Gods Woord en Zijn Geest.

Met mooie groet,
A. J. C. van Gent

Lees ook de vervolgvraag: 'Oneens met gang van zaken in gemeente (2)'