Leren leven uit genade

H. Snetselaar / Geen reacties

Vraag

Het afgelopen jaar is voor mij erg bewogen geweest. God heeft heel wat in mijn leven gedaan en ik zie ook dat Hij aan het werk is. Ook kom ik mijzelf tegen in dit proces, vooral wat mij in de weg zit. Waar het nu op neerkomt is dat ik mijn vertrouwen niet op Jezus durf te stellen. Vanochtend was de tekst in de BijbelApp: "Als u met uw mond de Heere Jezus belijdt en met uw hart gelooft dat God Hem uit de doden heeft opgewekt, zult u zalig worden", Romeinen 10:9. Maar dat durf ik dus niet. Sinds ik stil ben gezet en de Bijbel lees heb ik veel vragen, juist nu. Veel heb ik er gelukkig ook in gebed mogen brengen en laten rusten, maar toch durf ik niet echt in Jezus te geloven, of in Zijn opstanding (wanneer is dit met je hart of alleen met je verstand)?

Sommige vragen zijn ook groot bijvoorbeeld: Waarom is Jezus de zoon van God? Als wij niet hadden gezondigd, wat was dan Zijn functie? Dus wist God al dat wij gingen zondigen? Het lijkt me niet puur toeval dat Jezus er is en ook de Heilige Geest om in ons te werken. Dit soort diepe vragen weerhouden mij er denk ik ook van om me volledig over te geven, maar tegelijkertijd weet ik ook dat er altijd wel een vraag zal zijn. Wij begrijpen God immers nooit volledig.

Laatst heb ik iemand verteld over God en wat Hij gedaan heeft in Jezus en het klinkt voor mijzelf dan ook allemaal zo onwerkelijk. Ik zit vaak zo vast in mijn gevoel, gedachten en aan deze wereld. Hoe kan ik leren vertrouwen en mezelf overgeven? Hoe kan ik leren leven uit genade?

Een jonge vrouw.

Antwoord

Beste jonge vrouw, in je vraag lees ik over je worsteling over het belangrijkste in je leven. Je hebt een bewogen jaar achter de rug. Je schrijft dat je niet op Jezus durft te vertrouwen maar wat je hierbij in de weg zit lees ik niet. Tegelijk vertel je dat je merkt dat God in je leven aan het werk is.

Wat is eigenlijk op Jezus vertrouwen? Dat je persoonlijk mag weten dat Hij ook jouw zonden in Zijn lichaam gedragen heeft toen Hij stief aan het kruis. Dat je in relatie met Hem mag leven. Dat God niet meer aan je zonden en zondige aard denkt. Dat je meer en meer mag leren Jezus te volgen. In het geloof leer je niet alles in één keer maar je leert je leven lang.

Je citeert een mooie tekst uit Romeinen 10, tegelijk wil ik je meegeven niet één tekst te lezen maar ook het Bijbelgedeelte waarin deze tekst staat. Om zo de context te begrijpen wat met de tekst bedoeld wordt. Elke tekst wijst tegelijk naar vele andere teksten. Heel de Bijbel is gegeven als onderwijs, zowel het Oude Testament als Nieuwe Testament. Belangrijk is dat je met je verstand leest en leert om het in je hart, met Gods hulp, te mogen omarmen.

Staat er iets tussen God en jou in? Als dat zo is, belijdt dit vandaag nog aan Hem en vraag of Hij je wil helpen dit weg te nemen. En Hij wil helpen en wijst niemand af die tot Hem komt.

Je zit met de vraag waarom Jezus de Zoon van God is. Jezus is dat doordat Hij van eeuwigheid de Zoon van God is, Hij is God, zonder begin. In Spreuken 8:30 staat "was Ik bij Hem, [Zijn] Lievelingskind, Ik was dag aan dag [Zijn] bron van blijdschap, te allen tijde spelend voor Zijn aangezicht." Hoe het zou zijn geweest als wij niet gezondigd hadden weten we niet en hier kunnen we ook niets over zeggen. Het brengt ons ook niet verder.

We weten dat God alwetend is en alles kent, ook de zondeval die zou komen in Adam en Eva. Als Zijn kennis niet volkomen zou zijn dan is er een tekortkoming in Zijn wezen. Gelukkig is Hij volmaakt en recht, in Hem is geen onrecht (Psalm 92:16).

We mogen Jezus nu kennen als Immanuel, God met ons. Breng al je vragen steeds in gebed bij de Heere, Hij wil je erbij helpen. Lees dagelijks trouw in de Bijbel, wees trouw in de kerkgang. God werkt door Zijn Woord en Geest in harten van mensen en gaat met een ieder Zijn weg.

Hoe kan ik leren leven uit genade? Door steeds weer terug te gaan naar het kruis op Golgotha en daar op Jezus te zien. Als Hij de zonden van iemand vergeeft, schenkt Hij tegelijk Zijn rechtvaardigheid en deze ontvangt het eeuwige leven, 2 Korinthe 5:17: "Daarom, als iemand in Christus is, is hij een nieuwe schepping: het oude is voorbijgegaan, zie, alles is nieuw geworden." Bid steeds of de Heilige Geest je hierbij helpt en lees de Bijbel. Leer en verlang meer en meer naar Zijn wil te wandelen.

Vertel anderen maar bij elke gelegenheid dat Jezus naar deze wereld is gekomen om zondaren te redden. Dit helpt je om dit grote wonder van genade steeds beter te begrijpen. Tegelijk lezen we in de Bijbel dat evangeliseren de wil van God is voor iedere wedergeboren christen. We krijgen van Hem het nieuwe leven maar ook de bewogenheid voor het behoud van onze naaste. Deze twee kunnen nooit los van elkaar gezien worden, daar is de Bijbel duidelijk in. Lees bijvoorbeeld Johannes 15 en 1 Johannes 4 hier maar op na. De liefde van God drijft tot wederliefde. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

Ik wens je van harte toe dat je meer en meer verbonden mag worden met de Heere Jezus en dat je meer en meer vanuit Zijn liefde mag leren leven tot eer van God.

Hendri Snetselaar