Jaloerse moeder

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Mijn eigen moeder is jaloers dat ik goede relaties heb met andere volwassen vrouwen. Mijn moeder is heel afstandelijk en ik heb met die andere vrouwen, van mijn moeders leeftijd, wel een persoonlijke relatie. Die relaties zijn juist belangrijk voor me, omdat ik dat thuis mis.

Ik kan bijvoorbeeld niet zeggen dat ik ergens bij een van hen ben wezen koffie drinken, of dat ze bij mij thuis zijn geweest, want dan voelt ze zich gelijk achtergesteld. Ik ben ruim volwassen en woon op grote afstand, ze merkt in principe niks van wat ik ergens doe. En bijvoorbeeld op mijn verjaardag is het voor mij heel ongemakkelijk als degenen met wie ik over persoonlijke dingen praat, dat ook doen waar mijn moeder bij is. En dan ziet ze hoe goed mijn band met anderen is, wat volgens mij juist positief is.

Antwoord

Beste volwassen dochter,

Je denkt dat je moeder jaloers is op jouw vriendinnen-van-haar-leeftijd. Dat kan inderdaad heel lastig zijn als ze tegelijk op bezoek zijn bij jou, want jíj voelt je dan niet prettig bij de gesprekken.

Je bent volwassen, schrijf je, en woont op afstand van thuis. Welnu, trek je eigen plan, maar blijf respect houden voor je moeder die maar af en toe op bezoek komt. Die letterlijk en ook figuurlijk op afstand blijft, maar je moeder ís! Laat zij zich niet bij jouw vriendinnenkring buitengesloten voelen, maar betrek haar bij jouw leven. Níet door een soort van stiekem elkaar niet te willen ontmoeten, maar juist door je moeder de erkenning te geven die zij als móéder verdient. Dat jullie verhouding anders had gekund -met minder afstandelijkheid- is een gegeven, maar dien je zelf niet te benadrukken door de meer persoonlijk getinte relaties met vriendinnen. Je moeder is je moeder en dat is een ándere verhouding.

Geef haar het respect en de bevestiging die daarbij horen in plaats van afwijzing -al dan niet met woorden- te communiceren! Laat zíen dat je volwassen bent en je eigen verantwoordelijkheid kent in de mensen met wie je omgaat. Dit laatste voeg ik na enige aarzeling toe, omdat ik ook een beetje proef dat je in de oudere vriendinnen een soort compensatie zoekt voor het gemiste gevoel van thuis. Maar ik weet natuurlijk niet of dit klopt... je stelt ook niet echt een vraag, tenslotte.

Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

jaloers