Gehaat worden door de godsdienst

Ds. J.A. van den Berg / Geen reacties

Vraag

Wat betekent de opmerking in bijvoorbeeld een preek dat Gods kinderen door de wereld en door de godsdienst gehaat worden? Door de wereld gehaat is te begrijpen, maar hoe moet je “door de godsdienst gehaat” opvatten?

Antwoord

Het duidelijkste voorbeeld van gehaat worden door de godsdienst zien we bij de Heere Jezus. Hij werd gehaat door de godsdienstige leiders van het volk van Israël. De farizeeërs en schriftgeleerden stonden lang te bidden op de hoeken van de straten. Daarmee wilden ze aan de mensen laten zien hoe godsdienstig ze waren. Tegelijkertijd hadden ze zo’n sterke haat tegen Christus dat ze Hem ter dood wilden brengen.

De haat van godsdienstige mensen tegen Gods kinderen kan verschillende motieven hebben. Het is mogelijk dat de godsdienst haat heeft tegen ware gelovigen vanwege verblindheid zijn zoals bij Paulus voor zijn bekering. Hij dacht God te dienen door christenen te vervolgen. Of de godsdienst ziet in de oprechte gelovigen en in de verkondiging van het zuivere evangelie een bedreiging van hun eigen positie. Dat was het geval bij de farizeeën en schriftgeleerden. Het kan ook dat de godsdienst aanvoelt dat ware gelovigen iets hebben dat zij missen en dat ze dat niet kunnen verdragen.

Het is heel moeilijk en verdrietig voor Gods kinderen om de haat van de godsdienst te ervaren. Maar het mag ons niet verbazen. De Heere Jezus heeft dit meegemaakt en willen dragen.

Beste vraagsteller, mag ik je iets vragen? Ken je de liefde van Christus in je hart en leven? Die liefde leer je kennen wanneer je mag weten door het geloof dat Hij voor jouw zonden is gestorven aan het kruis en dat je daarom door de Heere bent aangenomen tot Zijn kind.

Ds. J. A. van den Berg,
Sint Anthoniepolder