Bindingsangst van vriendin

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Aan Marijke Rots. Ik ben een tijdje aan het daten met een leuke vrouw (we zijn beide eind 20 en hebben nog nooit een relatie gehad). Ik merk dat zij iemand is die moeilijk kan hechten. Zelf zegt ze ook dat ze bindingsangst heeft. Als het serieuzer wordt of een relatie dichterbij komt, geeft haar dat paniek en angst en wordt ze wat afstandelijk.

Haar communicatie is ook dubbel. Soms zegt ze dat ze nog nooit zoveel voor iemand gevoeld heeft als voor mij en soms vraagt ze zich af of het niet eerder vriendschappelijk is. Toch merk ik dat er een wederzijdse liefde tot elkaar is en dat ik me erg bij haar op me gemak voel. Ze is erg gehecht aan haar vrijheid en bang dat ze dit door een relatie kwijtraakt. We kunnen hier gelukkig open over spreken.

Ook hebben we naar elkaar uitgesproken dat we elkaar niet aan het lijntje moeten houden en als een van ons het niet ziet zitten, dat we dit eerlijk naar elkaar uitspreken. Zelf probeer ik geen druk op haar uit te oefenen: ik spreek niet over een relatie, over trouwen of over een toekomst samen. Als ze spanning ervaart, probeer ik haar ruimte te geven die ze nodig heeft. Ik ben zelf erg geduldig en vindt het niet erg om haar de ruimte te geven die ze nodig heeft.

Mijn vraag is of u nog tips heeft hoe hiermee om te gaan? Heeft u boekentips? Is bindingsangst altijd iets dat blijft, of kan dat ook weer verdwijnen?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Als ik je brief lees, denk ik dat je goed bezig bent: je geeft haar de ruimte die ze nodig heeft... wat wil je nog meer, ik vind het knap! Mijn enige tip is dan ook: weet zij waar haar bindingsangst vandaan komt? Zo niet, dan is het wellicht raadzaam om dat te achterhalen (mogelijk middels therapie). Maar dat is aan haar, niet aan jou. Óf als zij wil dat je meegaat naar een deskundige, dat kan ook.

Als je samen gesprekken aangaat met een therapeut kun je naar boektitels vragen, want ‘zomaar’ zonder reden weet ik niet wat ik je zou kunnen aanraden. Behalve misschien “De vijf talen van de liefde” door Gary Chapman. Waarschijnlijk geen antwoord op je vraag, maar wel inzicht in hoe je haar nog meer tegemoet zou kunnen komen.

Marijke Rots

Tags in dit artikel:

bindingsangst