Harde muziek tijdens groepsles

G. Slurink / Geen reacties

Vraag

Ik zit op groepslessen. Heel fijn in een groep sporten. Als ik daar mee klaar ben doet het me altijd weer goed. Maar die muziek moet altijd zo hard! Van mij hoeft het niet. Maar ik weet gewoon niet of ik daardoor nou kan blijven sporten op die plek als christen? Aan je kleding kan je nog wat doen, gewoon lang wijd groot shirt aan enz. Maar die muziek, daar heb ik geen invloed op.

De meningen zijn er misschien over verdeeld, maar ik weet gewoon niet waar ik goed aan doe. Er zijn al wat vragen over de sportschool en muziek, toch kom ik er niet uit.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Dat is een bekend probleem. Genoeg bewegen is belangrijk en sporten in een groep kan daar een goede stimulans bij zijn, maar die harde muziek die men meent daar bij te moeten hebben kan inderdaad erg vervelend zijn. Het is misschien goed te weten dat je niet de enige bent die dit storend vind. Volgens dit artikel geeft meer dan 70 procent van de sportscholen en 30 procent van de fitnessinstructeurs aan regelmatig klachten te krijgen over het geluidsniveau van de muziek in de fitness en/of groepsles. Maar helaas is de bereidheid bij sportscholen om daar echt iets aan te doen blijkbaar erg laag.

Het is denk ik goed te beseffen dat te harde muziek ook slecht is voor je gehoor. Nu weet ik niet hoe luid de harde muziek is in jouw geval maar volgens bovengenoemd artikel stijgt het geluidsniveau van groepslessen regelmatig boven de 100 decibel uit. Met zo’n geluidsniveau is er een aanzienlijk risico op gehoorschade. Boven de 90 decibel is al te hard. Als richtlijn: als iemand zijn stem moet verheffen om zich verstaanbaar te maken boven het lawaai dan zit je in de gevarenzone. Te langdurige blootstelling daaraan kan tot permanente gehoorschade leiden. Bijvoorbeeld de haarcellen van het binnenoor kunnen beschadigen, wat leidt tot een verlies van het horen van hoge tonen. Dat heeft  niet alleen tot gevolg dat je minder genieten kan van de muziek die je wel graag luistert, maar ook dat je anderen moeilijker kunt verstaan. Te harde muziek kan ook leiden tot oorsuizen, wat weer tinnitus tot gevolg kan hebben. Ik denk dat het goed is dit serieus te nemen. Het is overigens ook slecht voor de instructeur/instructrice. De Arbowet schrijft zelfs een volumegrens van 85dB voor, voor instructeurs. Dat is ongeveer het geluidsniveau van het lawaai op een schoolplein in het speelkwartier.

Dingen die je hier zelf mogelijk doen kan zijn:
-zeg tegen de instructeur/instructrice of iemand anders van de sportschool dat je de muziek te luid vindt;
-bespreek dit, zo mogelijk, ook met anderen van je groep en vraag hoe zij dit ervaren, misschien kun je er samen iets van zeggen;
-schroom hierbij niet het argument van gehoorschade door te harde muziek te noemen;
-misschien is het dragen van oordopjes of van een koptelefoon een mogelijkheid;
-informeer ook eens bij andere sportscholen (indien beschikbaar) hoe zij hier mee omgaan.

Dan de vraag of je kan blijven sporten op die plek als christen. Dat is een lastige vraag. Aan de ene kant leven we in een gevallen wereld waarin we telkens weer met dingen te maken krijgen waarvan we wensten dat die anders waren en die gelukkig ook anders zullen zijn wanneer de Heere Jezus terugkomt, maar die we nu niet altijd kunnen ontlopen, tenzij we ons volledig aan de wereld zouden onttrekken, maar dat is ook niet onze roeping als christen. Aan de andere kant wil je als christen ook niet maar met alles mee doen. Waar leg je dan de grens? Daar zijn de meningen inderdaad over verdeeld. En we hebben daarbij allemaal wel de neiging ons geweten een beetje op te rekken op bepaalde gebieden, met name wanneer het dingen betreft die liever niet los willen laten. Zo neemt de een het hier wat ruimer en de ander neemt het daar wat ruimer, en niet altijd met een goede reden.

Misschien kunnen we proberen wat punten te formuleren die kunnen helpen om tot een weloverwogen keuze te komen. De uiteindelijke keuze zal je zelf moeten maken. Het zal voor een deel ook afhangen van jouw specifieke situatie. Ik heb geprobeerd wat breder te denken dan jou situatie zodat het misschien wat makkelijker is er vergelijkbare situaties naast te leggen. Ik denk dat kan helpen dingen verder door te denken. Bijvoorbeeld: wat zou je doen in andere situaties waar harde muziek is? En als dat anders zou zijn, wat zou dan het verschil maken? En zou dat een goede reden of eigenlijk niet zo? (Dat zijn ook vragen die ik aan mezelf zou stellen in zo’n soort situatie). Ik ben tot volgende punten gekomen:

-Zijn de teksten van de muziek godslasterlijk of anderszins problematisch?;
-Zijn er nog meer dingen aan de hand op de sportschool of op de groepsles die problematisch zijn? Bijvoorbeeld in de algehele sfeer, in het taalgebruik, in het gedrag van anderen, in de omgang met elkaar, enz.;
-Merk je dat de muziek op een andere manier een slechte invloed op je heeft?;
-Trekt de muziek aan je en krijg je zelfs de neiging het steeds meer op te zoeken, bijvoorbeeld op YouTube of Spotify of ergens anders?;
-Blijven de liedjes en de eventuele teksten blijven dagenlang in je hoofd zitten en raak ze moeilijk weer kwijt?;
-Heeft de muziek een slechte invloed op je, bijvoorbeeld dat het je onrustig maakt of iets anders?;
-Wordt het iets dat naar je geweten tussen jou en God in komt te staan?;
-Geef je er een verkeerd signaal mee af aan je naaste omgeving? Is er een risico dat je er een slecht of verwarrend voorbeeld mee geeft aan ‘zwakkeren’ in het geloof, zoals bijvoorbeeld eventuele kinderen of broertjes of zusjes of anderen?;
-Is het een noodzakelijk kwaad waar je eigenlijk niet onderuit kan (bijvoorbeeld omdat je aanwezigheid verplicht of noodzakelijk is) of is het grotendeels je eigen vrije keuze je in deze situatie te begeven?;
-Is de muziek en/of het andere dat er bij mee komt erg opdringerig, of kan je redelijk voor afsluiten?
-Vraagt het om een actieve deelname of betreft het meer een passief ondergaan (in die zin dat je het meer iets is dat je over je heen laat komen)?;
-Is het iets dat een afzienbare periode duurt (bijvoorbeeld een cursus van een beperkt aantal lessen) zodat je de negatieve aspecten ervan kunt ‘uitzitten’ of is het iets dat min or meer zonder eind voortduurt, week in, week uit?;
-Zijn er misschien ook juist positieve kanten te bedenken, naast het bewegen, bijvoorbeeld geeft het de mogelijkheid van goede contacten, waarbij je mogelijk bijvoorbeeld op de duur iets over je geloof kan delen?;
-En natuurlijk: wat zijn de alternatieven? En wat zijn de voordelen of nadelen daarvan?

Dit zijn zo wat dingen die ik bedenken kan. Misschien kan je aan de hand hiervan er zelf nog wel meer bedenken. Probeer ook de alternatieven te overwegen en zet de positieve kanten en de negatieve kanten van alle opties eens naast elkaar en probeer ze tegen elkaar af te wegen. En kijk ook of er voor bepaalde nadelen misschien een andere oplossing te bedenken is. Probeer zo, alles overwegende, tot een keuze te komen vanuit een rein geweten voor God, ook al zou dat eerst nog wat zwak en weifelend zijn. Het hoeft niet een 100 procent perfecte keuze te zijn, waar wel een oprechte keuze uit een rein geweten voor God. En leg dit ook open in gebed.

Ik wil hier ook nog wat bijbelgedeelten meegeven die niet echt wat zeggen over deze situatie maar die wel wat algemene patronen geven over hoe te leven als christen. Dat zijn Efeze 5:1-21; 1Petrus 2:12; Romeinen 14:13-23. Probeer deze ook mee te nemen in je keuze, en bedenk wat daarvan van toepassing zou kunnen zijn in jouw situatie.

I hoop dat dit je een beetje verder helpt.

Een hartelijke groet,
Gerard Slurink

Tags in dit artikel:

sport(en)