Nooit ruzie

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Wij zijn intussen een aantal maanden getrouwd en hebben hiervoor ruim twee jaar verkering gehad. Daarvoor hadden we al een periode een goede vriendschap en zo kwam van het een het ander. Ons valt regelmatig op (wat ons betreft gelukkig!) dat we nooit ruzie hebben. Natuurlijk hebben we weleens meningsverschillen, maar ruzie hebben we nooit en echt wezenlijk zijn we het nooit ergens over oneens.

Nu hoorden we pas een uitspraak dat dit niet gezond zou zijn, omdat ruzie de kou uit de lucht kan halen, onder andere. Wij zelf zien dit juist als een grote zegen! Wij zijn benieuwd wat u hiervan vindt.

Antwoord

Beste vraagsteller(s),

Nooit ruzie, maar wel meningsverschillen: gezond of juist niet. Jullie zien het als een zegen dat je nooit ruzie hebt met elkaar. Prima, toch? Maar meningsverschillen zijn er wèl. En ook dat is prima. In een relatie is het de bedoeling dat je elkaar leert kennen en dat je dan niet precies gelijk denkt over zaken is heel logisch: dat geeft stof tot praten en juist daardoor leer je elkaar nóg beter kennen. Als je steeds weer tot overeenstemming komt geeft dat een goed gevoel, waardoor je naar elkaar toe groeit. Heel gezond, tot dusver.

Maar nóóit ruzie? Het hangt er maar vanaf wat je onder ruzie verstaat, want wanneer wordt een meningsverschil daadwerkelijk ruzie? Slaande deuren, kwaad weglopen... nee, dat is op z’n minst níét prettig. Want energievretend ‘goedmaken’ hoort daar dan evengoed weer bij.

Wat ik vind van jullie vraag? Zolang jullie blijven praten en het met elkaar eens zijn (misschien pas na meerdere gesprekken over het een of ander) hebben jullie een harmonieuze relatie waarmee je je gezegend mag weten! Daarbij blijft het evenwel ook gezond om jezelf goed te kennen en het géén situatie wordt waarbij de een steeds (of meestal) toegeeft omwille van de lieve vrede. Wellicht is het boekje “Als sorry niet meer helpt” van Gary Chapman ook voor jullie interessant om te lezen, zodat je ontdekt hoe je eventueel met conflicten kùnt omgaan.

Marijke Rots