Jezus overwinnaar

Ds. A. van Vuuren / Geen reacties

Vraag

Hoe kan Jezus overwinnaar zijn? Hij heeft de dood overwonnen. Dit geeft ons door geloof de enige mogelijkheid om Zijn Koninkrijk te mogen beërven. Van nature bewandelen we de brede weg naar de hel en (misschien zie ik het verkeerd) een enkeling de smalle weg. We weten vanuit de Bijbel dat het uiteindelijk een schare zal zijn die niemand tellen kan. “In het huis van Mijn Vader zijn vele woningen.”

Maar het kan toch niet zo zijn dat de duivel straks meer kinderen heeft dan Jezus de Overwinnaar? Of moet ik het zo zien dat Hij overwinnaar is omdat er nu weer een mogelijkheid is na de zondeval op het eeuwige leven? Zelf kom ik er niet uit. Is er een Hervormde dominee die mij hier antwoord op kan geven?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Het mag dan zo zijn dat Poetin heel wat meer onderdanen heeft dan Zelenski, maar als het Oekraiense leger hem verslaat, dan is Zelenski de overwinnaar.

Blijkbaar is voor jou het getal bepalend om overwinnaar te zijn. Trouwens wie kan de getalsverhouding bepalen? Het kan best zo zijn dat de situatie die Jezus noemt inzake de getalsverhouding van reizigers op de brede en de smalle weg opeens door een opwekking getalsmatig heel anders wordt. Er zijn geen grenzen aan Jezus’ macht.

Vergeet ook niet dat Jezus niet alleen mensen verovert op de Boze, Christus overwint hem ook daarin dat Hij de redder is van heel de kosmos. De Satan wordt in de Bijbel “de overste van deze wereld” genoemd, maar hij zal heel dit wingewest moeten prijsgeven.

Met name de Kolossenzenbrief stelt die kosmische overwinning van Christus Jezus centraal. Satan en zijn trawanten worden eenmaal geworpen in de poel van het vuur, staat er in Openbaring 20:10. We zingen toch: “U zij de glorie... u zij de victorie.” Daar gaat het op aan.

Sta jij al aan de goede kant? Mag het ook van jou gelden, door het geloof: in Christus zijn wij meer dan overwinnaars?

Met hartelijke groet,
Ds. A. van Vuuren