Geslachtskenmerken van beide geslachten

J. Boeijenga / Geen reacties

Vraag

Is het verkeerd om een relatie aan te gaan als je geslachtskenmerken van beide geslachten hebt? Want dan ga je toch eigenlijk een relatie aan met iemand van hetzelfde geslacht?

Antwoord

Beste vragensteller,

Wat is de reden dat je deze vraag stelt? Is het een reëel probleem, of ben je gewoon geïnteresseerd in wat mensen van Refoweb hier nu van vinden?

De kans dat het een reëel probleem is, is niet erg groot. Hoewel de publieke opinie onder invloed van belangenorganisaties anders doet vermoeden, is het aantal mensen dat intersekse (hermafrodiet) is, vrij klein: ca. 1:100.000. Bovendien zijn er binnen die doelgroep nogal wat gradaties. Uiteindelijk zal vaak toch één van de twee gangbare geslachten (m/v) overheersen en zal dit doorgaans bepalend zijn voor een eventuele partnerkeuze.

In het geval dat er sprake is van een mengvorm, is het denkbaar om een relatie aan te gaan met een partner met dezelfde mengvorm. Dan speelt het geschetste dilemma niet. De vraag is of je gelukkig zult worden. Hoewel er dan sprake is van gedeelde problematiek, wil dat niet zeggen dat hiermee het probleem van het ‘anders zijn’ is opgelost. Wel zal er meer begrip zijn voor de specifieke gevoelens en eventuele adaptatieproblemen dan van een ‘doorsnee’ heterofiel.

Johan Boeijenga

Lees meer artikelen over:

transgender