Liever geen godsdienstwaanzin

Ds. J.A. van den Berg / Geen reacties

Vraag

Ik ben belijdend lid de PKN (Nederlands Hervormd op gereformeerde grondslag) en ik geloof dat als er een God is, dat Hij vurig en streng is. Ik weet vanuit mijn opvoeding dat ik bekeerd moet worden, anders kun je niet zalig worden. Ik lees in Johannes 9:31: “Wij weten dat God geen zondaars hoort, maar als iemand godvrezend is en Zijn wil doet, die hoort Hij.” Het wordt voor mij een soort van obsessie, want ik luister drie keer op zondag naar een kerkdienst en doordeweeks ook. Dit levert mij spanning-gerelateerde klachten op.

Mijn opa was een man die godsdienstwaanzin had en hier zit ik niet op te wachten. Ik praat met mijn ouders en begeleiding hierover. Hoe moet het nu allemaal verder? Kan een dominee mij tips geven?

Deze vraag werd ook besproken in het programma 'Pastorie online':

Antwoord

In jouw vraag klinkt enerzijds twijfel door. Je schrijft: “Als er een God is.” Anderzijds ben je ervan overtuigd dat die God vurig en streng is. Vanwaar de twijfel? En vanwaar die stellige overtuiging? Op veel  manieren maakt God aan ons duidelijk dat Hij er is. De hele schepping is er een machtig getuigenis van. In de Bijbel wordt duidelijk aan ons geschreven wie God is. Twijfel aan het bestaan van God komt uit ons ongelovige hart en door de influistering van de boze. God heeft aan jou en mij het leven gegeven. Het is onredelijk om te twijfelen aan Zijn bestaan.

Opmerkelijk dat je bij die twijfel wel gelooft dat God, als Hij bestaat, vurig en streng is. Waar komt dat vandaan? Ik lees in de Bijbel een geschiedenis waarin God Zelf uitspreekt hoe Hij is. In Exodus 34:6-7 verschijnt God aan Mozes en roept God Zelf uit wie Hij is: “HEERE, HEERE, God, barmhartig en genadig, lankmoedig en groot van weldadigheid en waarheid. Die de weldadigheid bewaart aan vele duizenden, Die de ongerechtigheid, en overtreding, en zonde vergeeft; Die de schuldige geenszins onschuldig houdt, bezoekende de ongerechtigheid der vaderen aan de kinderen, en aan de kindskinderen, in het derde en vierde geslacht.”

De HEERE God maakt zich bekend als genadig en barmhartig. Hij vergeeft de zonde. Namelijk wanneer wij die met berouw belijden en vertrouwen op Christus en op Zijn werk. Anderzijds is Hij ook rechtvaardig. Gelukkig wel. Stel je voor dat het onrecht onbelemmerd en ongestraft zou kunnen plaatsvinden. De Heere waarschuwt ook dat zonden van vaderen doorwerken in de lijn van de geslachten. Wanneer een vader bijvoorbeeld niet naar de kerk gaat, werkt dat door in zijn kinderen en kleinkinderen. Waarschijnlijk gaan zij dan ook niet. Een vader draagt dus veel verantwoording.

Denk ook aan Johannes 3:16: “Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebben.” De gedachte dat God vurig en streng is, doet geen recht aan het feit dat Hij vooral barmhartig en genadig is. Het is dus nodig dat jouw mening over God verandert omdat de Bijbel anders over God spreekt.

God hoort zondaars niet wanneer een zondaar geen berouw wil tonen en niet verlost wil worden van de macht van de zonde. Maar God hoort zondaars zeker wanneer ze met hun zonden en ellende tot Hem komen om geholpen en verlost te worden. Het lijkt er op dat je heel hard aan het werk bent om te proberen goed genoeg te worden voor God. Dat laat zien dat je het Woord genade niet begrijpt. Genade is de onverdiende ontferming van God. Je kunt jezelf niet goed genoeg maken voor God, maar je moet en mag zien op Christus om zo gelovig te aanvaarden dat Hij goed genoeg is voor God. Het is nodig dat je door het geloof in Christus schuilt en op Hem alleen je vertrouwen stelt voor je behoud. Dan komt Hij door Zijn Geest in je wonen om je leven van binnenuit te vernieuwen.

Waarom luister je drie keer per zondag naar een kerkdienst en door de week ook? Aangezien deze situatie jou spanning geeft en gezondheidsklachten is het goed om hiermee te stoppen. Volg alleen de gewone twee diensten op zondag. Lees, wanneer je daar de energie en concentratie voor hebt, in je Bijbel. Gebruik eventueel de kanttekeningen daarbij of gebruik de Bijbel met uitleg. Bestudeer de Romeinenbrief en bid om de hulp van de Heilige Geest. Probeer vooral te begrijpen wat er staat in Romeinen 3:21-26. Lees dat gedeelte zo vaak en zo aandachtig door tot het doordringt en duidelijk wordt voor je. Daar klopt het hart van het Evangelie. Het is mijn hartelijk verlangen dat je zo leert zien op Christus en vrede vindt voor je hart door de vergeving van je zonden.

Ds. J. A. van den Berg
Sint Anthoniepolder