Kerkdienst of verjaardag

Ds. J.A. van den Berg / Geen reacties

Vraag

Mijn oma houdt op een doordeweekse avond haar verjaardag en de hele familie komt. Er is dan ook een kerkdienst in de gemeente van mijn vriend. Mijn vriend zou daar graag heen willen, omdat hij vindt dat je geen kerkdienst mag overslaan. Daar geef ik hem volkomen gelijk in, maar ik zou graag mijn hele familie weer eens willen zien, samen met mijn vriend.

Moet je dan een verjaardag afzeggen omdat er een kerkdienst is? Ik vind het persoonlijk erg lastig om je leven zoverre door Gods dienst te laten beheersen dat je sociale leven er onder moet gaan lijden. Het is voor mij echt een tweestrijd. Hoe moet ik met deze situatie omgaan?

Antwoord

Het is goed te begrijpen dat dit echt een tweestrijd voor jou is. Deze situatie veroorzaakt een behoorlijk spanningsveld. Enerzijds is er het belang van het bijwonen van kerkdiensten. Dit vind jij zelf ook belangrijk. Bovendien vindt jouw vriend dat je geen kerkdienst mag overslaan. Anderzijds zijn daar je oma en je familie. Contact met de familie en de verjaardag van jouw oma zijn voor jou ook erg belangrijk. Jullie moeten hier samen in goed overleg uit komen. Voor mij als buitenstaander is het niet makkelijk om die afweging goed te maken. Maar laat ik een aantal overwegingen meegeven.

Jouw vriend zal het er mee eens zijn dat er situaties zijn waarin je een kerkdienst mag of moet overslaan. Sommige dingen zijn zo belangrijk dat die voorrang krijgen. Bijvoorbeeld het zorgen voor iemand die ziek is. Maar waar ligt de grens? Ik hoorde ooit van een moeder die elke avond wegging uit haar gezin om anderen te ontmoeten en over geestelijke dingen te spreken. Zij liet haar leven zo door godsdienstige dingen beheersen dat haar gezin er onder leed. Daarom moest zij beseffen dat het gezin ook godsdienst is. Dat is een taak die God haar had gegeven. Haar kinderen hadden hun moeder nodig.

De situatie zou anders zijn wanneer de verjaardag op zondag gehouden zou worden en je een zondagse kerkdienst zou moeten verzuimen. Dan hebben we te maken met het heilig houden van de zondag. Die dag is apart gezet voor de dienst van de Heere. Het is belangrijk en goed om ook door de week bezig te zijn met Gods Woord en onder de prediking te komen. Maar tegelijkertijd is het ook belangrijk en goed om je oma te respecteren en contact met je familie te onderhouden.

Jullie kunnen de afweging maken om later met elkaar die kerkdienst te beluisteren, als dat mogelijk is. Of je kunt besluiten om later samen je oma te bezoeken. In het eerste geval zijn jullie niet op het moment van de dienst aanwezig en in het laatste geval mis jij het contact met de rest van de familie. In deze afweging spelen allerlei gevoelens en gevoeligheden mee in jullie persoonlijk leven en in jullie relatie. Ik hoop dat het mogelijk is om hier open met elkaar over te spreken. Bid ook dat de Heere jullie helpt om de goede beslissing te nemen.

Ds. J. A. van den Berg,
Sint Anthoniepolder

Lees meer artikelen over:

kerkgang