Mijn vriend gaat naar een andere kerk

Ds. A.K. Wallet / Geen reacties

Vraag

Mijn vriend gaat naar een andere kerk dan ik. Ik vind dat best lastig. Hij wil mij niet uit mijn kerk vandaan halen. In mijn eigen kerk heb ik in het verleden veel vrijwilligerswerk gedaan en wil dit weer gaan opbouwen. Hoe ga ik hiermee om?

Antwoord

Beste vrager,

Bedankt voor je vraag. Als je single bent gaan sommige dingen gemakkelijker dan wanneer je een relatie hebt. Als je alleen bent kies je alleen, ga je alleen bij jezelf te rade bij bepaalde vragen die op je af komen. Soms vraag je iemand om er ook eens over na te denken en daar doe je wat mee of ook niet. Dat staat je helemaal vrij.

Anders wordt het bij een relatie. Dan heb je met elkaar rekening te houden. Dan dien je zoveel mogelijk, zeker bij cruciale zaken als kerkkeuze, één lijn te volgen.  Je bent toch al twee personen met twee karakters en leefgewoonten. Dan dien je toch zoveel mogelijk zaken die verwijdering kunnen geven te vermijden. Ik begrijp dat je geen tiener meer bent en eerder al wat vrijwilligerswerk in jouw kerk gedaan hebt.

Je staat voor een keus. Allereerst dien je dat samen biddend te doen. Wat is de wil van de Heere hierin. Wat zegt Christus? Ik wil dat zij één zijn!

Hoe? Jij naar zijn kerk of hij naar de jouwe? Als het dan om een keus gaat, zal zeker het eigenlijke aan de orde moeten komen. In welke kerk wordt het meest zuiver het Woord van God verkondigd. Daar moet je samen over spreken. Een poosje bij elkaars gemeenten gaan kerken en daar samen over praten. Daarnaast mag ook best meespelen of je je er thuis zult voelen, maar bepaald gevoelens mogen niet overheersen.

Als het goed is, zul je je daar thuis voelen waar je een duidelijke boodschap hoort in de verkondiging. Hoor je over de noodzaak van bekering en het leren kennen van Jezus Christus. Dus bijzaken als vrijwilligerswerk spelen geen hoofdrol. Hoor: “Wie achter Mij wil komen, verloochene zichzelf en neme zijn kruis op en volge Mij.”

Hartelijke groeten,
Ds. A. K. Wallet

Lees meer artikelen over:

kerkkeuze