Niet-ritmisch zingen in de kerk

Redactie Refoweb | 2 reacties | 24-03-2018| 09:56

Vraag

Waarom wordt in veel kerken niet-ritmisch gezongen? Er wordt beweerd dat dit bijbels is. Ik ben organist en ben naar een verklaring op zoek geweest en volgens mij is dit ontstaan door gemakzucht van organist en gemeentezang. Dus niet tot eer van God. Zelf heb ik een dienst bijgewoond waar heel langzaam gezongen werd. Ik raakte de woorden gewoon kwijt van de bekende Psalm 68 vers 10.


Antwoord

Mis niks, abonneer je op onze WhatsApp en wekelijkse nieuwsbrief

Dit artikel is beantwoord door

Redactie Refoweb

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Divers
2824 artikelen
Redactie Refoweb

Bijzonderheden:

Mailadres: vragen@refoweb.nl


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
2 reacties
dkw
26-03-2018 / 08:33
Ritmisch of niet ritmisch heeft niets met Bijbels te maken aangezien de Geneefse melodieën pas veel later zijn ontstaan.
Wel is het zo dat ten tijde van Calvijn, er ritmisch in een fors tempo gezongen werd.
Niet ritmisch zingen is geen teken van waarheid, of zwaarheid, of van het echte. Calvinistisch is ritmisch zingen.
Ribra
28-03-2018 / 14:10
Ik heb me ooit laten vertellen door een oude pianolerares. Zij had kerkmuziek gestudeerd. dat langzaam en niet ritmisch zingen zeer onBijbels is.
Het is er ingeslopen door de boeren die op zondagochtend na het melken in een warme kerk kwamen en moeilijk wakker konden blijven waardoor ze steeds slomer gingen zingen...
Ik vond het een leuk verhaal en zeer aannemelijk
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Terug in de tijd

Met-ups-and-downs-relatie

Onzeker, maar ook weer zeker over mijn aankomend huwelijk. Al bijna vijf jaar heb ik een met-ups-and-downs-relatie. Het is een periode uit geweest, maar uiteindelijke konden we toch niet zonder elkaar...
16 reacties
22-03-2012

Kerkelijke tucht

Ik hoor van alles over kerkelijke tucht. Ik weet niet wat dat precies inhoud. Ik zit zelf in de Gereformeerde Gemeente. Is de tucht daar anders dan in een andere gemeente?
Geen reacties
22-03-2007

Naar De Efteling

Kun je als christen naar De Efteling? Wij hebben er zo onze vragen bij, gezien ook de occulte dingen op dit park.
19 reacties
22-03-2013
design website door design website by Mooimerk website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis hosting website door hosting website by STH Automatisering
Stel hier
een vraag