Jezus liet zich besnijden en dopen
Kand. G.A. van Ginkel | Geen reacties | 26-02-2005| 00:00
Vraag
Jezus liet zich besnijden en dopen. Hoe kan het dan zijn dat het doopformulier belijdt dat de doop in plaats van de besnijdenis is gekomen?
De zorgverzekeringen van Care4Life
De zorgverzekeringen van Care4Life stellen de beschermwaardigheid van het leven voorop. Benieuwd hoe?
Antwoord
De besnijdenis van de Heere Jezus geeft aan, dat Hij een Kindeke is 'geworden onder de wet' en onder het verbond (zie Gal. 4). In alles gaat Hij de weg van de gehoorzaamheid der wet, tot eer van God. Hij de Rechtvaardige; de Vaardige tot het recht. Terwijl reeds hier Zijn bloed vloeit, wordt Zijn Naam genoemd: Jezus, Zaligmaker. Zo is Hij en zo openbaart Hij de weg van het verbond. Dat is kort gezegd de boodschap van Jezus besnijdenis.
De doop van Jezus geeft aan, dat Hij van Godswege belast en beladen met de schuld van Zijn Kerk de dood ingaat (ónder gaat) en overwint (opstaat). Heenwijzing naar Golgotha én Pasen."Ik moet met een doop gedoopt worden en hoe word Ik geperst." De doop van Jezus versta je eerst in het licht van 2 Kor. 5:21. Het is goed om de besnijdenis en doop van Jezus afzonderlijk op hun eigen waarde te bezien. En in hun verband.
Dat Jezus besneden is én gedoopt, is als zodanig niet het bevel of bewijs dat de besnijdenis moet overgaan in de doop. Wel is het opmerkelijk en richtinggevend, dat Jezus Zijn discipelen (de apostelen) direct voor Zijn hemelvaart het bevel geeft al de volkeren te leren en te dopen. Let wel, Jezus spreekt niet van besnijden (zie Matth.28:16-20).
In de theologie/dogmatiek is op grond van deze Bijbelse gegevens (o.a. ook Kol.2:11 en 12) de lijn 'doop in plaats van besnijdenis' uitgewerkt. Mijns inziens terecht. Hoewel dit -het zij eerlijkheidshalve opgemerkt- nergens in de Bijbel uitdrukkelijk in één duidelijke tekst als leerstuk(!) naar voren komt. De tekst: “Gij zult dopen in plaats van besnijden”, zoek je dan ook tevergeefs in de Bijbel. Hoewel het hele Nieuwe Testament spreekt van de doop in de Naam van de Heere Jezus Christus en niet van besnijdenis in Zijn naam.
Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is. Er is over deze dingen veel meer te zeggen, maar je vraagt van mij niet mijn medewerking aan een handboek dogmatiek, wil ik geloven.
Kand. G. A. van Ginkel
Dit artikel is beantwoord door
Kand. G.A. van Ginkel
- Geboortedatum:13-01-1958
- Kerkelijke gezindte:PKN (Hervormd)
- Woon/standplaats:Maartensdijk
- Status:Actief
Bijzonderheden:
Pastoraal werk te Veen, Wijk (bij Heusden) en Groenekan.