Vervroegd met emiraat

Ds. J.L. Schreuders / Geen reacties

Vraag

Kan een dominee vervroegd met emiraat gaan omdat hij werk en privé niet kon combineren en daarmee brokken heeft gemaakt?

Antwoord

Beste vragensteller,

Je vraag heeft mogelijk een concrete achtergrond en veronderstelt dat je daarvan een of meerdere voorbeelden kent. Dat maakt het beantwoorden van een vraag lastig omdat een antwoord mijnerzijds kan worden gebruikt (en zelfs misbruikt) zonder dat ik alle ins en outs overzien kan omdat ik die gewoonweg niet weet. Bovendien kunnen zaken per kerk verschillen en er wordt niet aangegeven op welk kerkverband de vragensteller het oog heeft.

Wat de HHK aangaat kun je alleen met vervroegd emeritaat gaan om gezondheidsredenen. Daarvoor is een keuring noodzakelijk en er gelden termijnen voor. Als iemand  lichamelijk of geestelijk (psychisch)  geheel of gedeeltelijk ongeschikt is de taak van een predikant nog uit te oefenen kan hem geheel of gedeeltelijk voortijdig emeritaat worden toegekend. Dat kan dus niet zomaar om andere redenen (het niet kunnen combineren va werk en privé valt daaronder). Natuurlijk kan iemand om  andere gewichtige persoonlijke redenen  zelf ontheffing van zijn ambt aanvragen, maar dat is wat anders dan met emeritaat gaan. Daar zijn namelijk ook emeritaatsrechten aan verbonden en die heb je bij een ontheffing op eigen verzoek (anders dan om gezondheidsredenen) niet per definitie en in elk geval niet wat de emeritaatsuitkeringen aangaat.

Hartelijke groeten,
Ds. J. L. Schreuders,
HHG Urk

Lees meer artikelen over:

emeritaat