Afkomst van de herders
Ds. M.W. Muilwijk | 8 reacties | 29-12-2015| 09:22
Vraag
Vroeger vertelden de juf op school en de dominee dat de herders van geringe afkomst en daardoor veracht waren. Ze waren dus niet in aanzien. Nu vernam ik tijdens een preek dat de herders van een bandietensoort waren, dus erg slecht. Daar werd ons hart van nature mee vergeleken en voor dat soort mensen kwam de Heiland. Voor mij zijn de herders nu twee soorten mensen: of de geringe of de bandiet. Wat is nu waar?
Antwoord
Beste vragensteller/-ster,
Je stelt de vraag wat nu waar is rondom deze herders. Het sluitende antwoord kan ik daarop niet geven. Wel twijfel ik zeer sterk of de herders in de tijd van de geboorte van de Heere Jezus als soort bandieten werden gezien. In de eerste plaats komt deze mening uit Joodse geschriften die volgens uitleggers pas aan het einde van de 3e eeuw na de geboorte van de Heere Jezus zijn verschenen. Met andere woorden, pas ruim 200 jaar na de geboorte van de Heere Jezus verschijnen er bronnen die zich uitgesproken negatief uitlaten over de herders.
Alle verdere commentaren die ik deze dagen rondom de prediking heb gebruikt, delen de mening van de negatieve visie op de herders niet. De Bijbelgetrouwe uitleggers als Calvijn en Henry, die ook bij Joodse bronnen te rade zijn gegaan, noemen de opvatting van de herders als bandieten, rovers en dergelijk gespuis niet. Beiden spreken over de herders als van lage en geringe komaf. Daar komt nog bij dat in de Bijbel positief over de herders wordt gesproken: Psalm 23: “De HEERE is mijn herder.” De Heere Jezus vergelijkt Zichzelf in Joh. 10 met een herder en in de gelijkenis van de zoekende herder (het verloren schaap: Luk. 15) wordt een herder positief neergezet.
Vooral de Bijbelse gegevens doen mij er ernstig aan twijfelen of de uitleg van herders als bandieten en rovers klopt. Ik zou eigenlijk wel eens onderzoek willen doen, wat een reden zou kunnen zijn dat de Joodse bronnen uit het einde van de derde eeuw zich zo negatief uitlaten over de herders.
Herders waren wel gering en van lage komaf, maar ook eerlijk. Mijn inziens gaat zichtbaar in vervulling dat God rondom de geboorte van Zijn Zoon de hoge en 'aanzienlijken' voorbij gaat: "Hij zag geen trotse aan, maar heeft hen in hunne waan gans ledig weggezonden" (lofzang van Maria). De vraag voor jou en mij is of wij zo onze knieën buigen voor de Heere Jezus Christus; voor Hem Die Zich in het vuil van de voerbak, maar ook van onze zonden liet leggen om de oorzaak van de breuk tussen God en mij weg te nemen. De herders gingen met haast en vonden het Kind. Dat kwam doordat God hen eerst had opgezocht en gevonden in hun lage staat. Willen jij en ik daar ook komen: geknield en geen stand meer voor de Heere. Maar juist daar te zien dat God daar op jou en mij in genade wil neerzien. Zo werd het kerst voor de herders en wordt het kerst voor jou en mij.
Van harte Gode bevolen in de hoop dat dit antwoord wat mag verduidelijken.
Ds. M. W. Muilwijk
Dit artikel is beantwoord door
Ds. M.W. Muilwijk
- Geboortedatum:23-12-1980
- Kerkelijke gezindte:Hersteld Hervormd
- Woon/standplaats:Aalst
- Status:Actief
Bijzonderheden:
Bekijk ook:
Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Zomaar wat gedachten. En uiteindelijk gaat het natuurlijk in dit verhaal niet over de herders, maar over Dat wat zij vonden in de kribbe... Misschien moeten we Die ook maar zoeken :)
Wat mij betreft een heldere uitleg hoe we vanuit Bijbels opzicht moeten kijken naar de herders.
Noch het één noch het ander staat in de Bijbel. Wel over mensen als u en ik lafaards en helden, mensen die vechten voor hun schapen en mensen die vluchten.