Niet alles verteld bij hulpverlening

Eleos / 1 reactie

Vraag

Aan iemand van Eleos. Een poos geleden heb ik hulp gehad van Eleos. Nu is het zo dat ik na veel gedoe daar gestopt ben. Inmiddels ben ik getrouwd maar ondervind ik nog steeds veel problemen in de relatie met mijn man, maar ook persoonlijk. Nu is het zo dat er in het verleden binnen ons gezin het e.e.a. is misgegaan op het gebied van misbruik. Dit heb ik niet kunnen vertellen bij Eleos (en ook niet aan mijn man), maar dit heeft er denk ik wel mee te maken dat er een hoop mis ging en gaat.

Omdat ik me nogal onbetrouwbaar heb gedragen bij Eleos, durf ik me niet meer aan te melden, terwijl ik de hulp daar wel erg prettig vond. Ook weet ik nog steeds niet of ik eraan toe ben te praten over het verleden. Maar ik weet wel dat er soms momenten zijn dat ik het allemaal niet meer trek. Als ik hulp zoek, dan doe ik dat omdat mij dat het gevoel geeft dat ik gesteund wordt. Misschien dan wel bij de kleinere problemen, maar toch... Eigenlijk is de vraag gewoon of Eleos ook mensen weigert, of een therapeut van Eleos iemand weigert te helpen? En of je ook gewoon kunt aangeven bepaalde zaken te willen laten rusten er dus niet over te willen praten.

Antwoord

Hoe lastig kan het zijn om over eigen muren heen te stappen; dat is wat ik tussen de regels doorlees. In eerdere hulpverlening die u hebt gehad zegt u dat u zich onbetrouwbaar heeft opgesteld; u hebt niet alles verteld. Of dit direct onbetrouwbaar te noemen is weet ik niet. Waar het me meer aan doet denken is dat u op dat moment nog niet toe was aan het openleggen van de pijn uit uw verleden. U voelt dat anders, maar dat hoeft wat ons betreft geen verhindering te zijn om samen te kijken of we u een hulpverleningstraject aan kunnen bieden.

Nu kan ik vanuit deze positie niet spreken voor een collega, die beoordeelt of u in aanmerking komt voor een behandeling als u zich bij ons aanmeldt. Maar mijn ervaring is dat we bij een intakegesprek altijd zorgvuldige afwegingen maken in het aangaan van een behandeltraject. In een intakegesprek kunt u met een gerust hart aangeven welke onderwerpen u wilt laten rusten. U bent degene die uw hulpvraag bepaalt -evt. in overleg met de behandelaar- en samen met uw behandelaar of therapeut inhoud aan de gesprekken geeft. Een hulpverlener zal u daarin volgen, bijsturen of suggesties doen voor gespreksonderwerpen die zijns inziens van belang voor u zijn om verder op door te gaan. Uw hulpverlener zal u respecteren, als u besluit om daar wel of niet in mee te gaan.

Vivia Verloop, Eleos

Lees meer artikelen over:

hulpverleningpsycholoog
1 reactie
tja
Gewoon weer aanmelden hoor! Bij Eleos of een andere christelijke hulpverlener. Dat je eerder niet alles vertelde was idd waarschijnlijk omdat je niet aan toe was. En in therapie mag je zeker fouten maken, het is oefenterrein. Zo'n hulpverlener is wel wat gewend.