Menstruatie na bevalling

drs. J. de Jongh-van Hoof / Geen reacties

Vraag

Ben negen weken geleden bevallen. Met zes weken dacht ik mijn eerste menstruatie gehad te hebben. Deze duurde tien dagen, stopte toen een dag of vier/vijf... en nu ben ik alweer ongesteld, ongeveer twee dagen. Is dit gewoon na een bevalling?

Antwoord

Wanneer de menstruatie na een bevalling begint, wisselt zeer per vrouw en de variatie en intensiteit wisselt ook. Afhankelijk van het wel/niet geven van borstvoeding kan een vrouw al na twee weken weer vruchtbaar zijn. Ik ben niet verontrust bij het horen van uw verhaal.

De verwachting is dat uw oude patroon weer gevonden wordt. Dit mag duren tot circa 6 maanden na de bevalling.

José de Jongh-van Hoof

Lees meer artikelen over:

bevallingmenstruatie