Drieënig God uitleggen

Redactie Refoweb / 2 reacties

Vraag

Ik snap dat de Drieënig God niet uit te leggen valt en voor ons niet in te denken. Wat ik me alleen af vraag: hoe zat het voor Christus’ geboorte? Omdat hij toen nog niet uit de maagd geboren was en de Zoon er dus niet (in elk geval hier op aarde) was, was Hij toen al wel deel van de drieënig God in de hemel? Omdat er wel staat dat Hij Zijn Zoon in de wereld gezonden heeft, mogen we dan aannemen dat hij er wel als Geest was?

Antwoord

Dat is te lezen in de vragen en antwoorden over de Drieëenheid.

2 reacties
Samanthi
Lieve vragensteller/ster
Diet is ook moeilijk uit te leggen, wat je niet begrijpt, kun je bij Hem laten, Hij de Drieenige wil dat je je bekeerd en leef, ook al begrijp je niet alles.
Davinci83
"...was Hij toen al wel deel van de drieënig God in de hemel? .."
Ja zeker, want hij was betrokken bij de schepping van de aarde. Alle dingen zijn 'door Hem' (ergens Johannes 1) gemaakt.

De Zoon fungeert als het beeld/visualisatie van God. Ergens in de Bijbel lees ik 'heden heb ik u gegenereerd' en 'eerste aller creatuur', dus mogelijk had je eerst God de Vader en de Geest en is op een gegeven moment ergens in de tijd (voor zover er op dat moment al sprake was van tijd) de Zoon geschapen.
Maar logisch rijmend krijg je het nooit -hier voor ons, nu, in 3d-denkende mensen- helemaal denk ik. De tijd zal het leren.