Rookverslaafden niet aan Avondmaal
Ds. H. Peet | 34 reacties | 18-08-2014| 09:36
Vraag
In het hertaalde formulier bij de bediening van het Heilig Avondmaal wordt bij de aanstootgevende en besmettelijke zonden genoemd: “Allen die zich aan verslaving overgeven en van het genot hun god maken.” Valt hier ook de rookverslaving onder, een (over het algemeen geaccepteerde en meest verzwegen) zonde tegen het zesde gebod? Zo ja, moeten deze verslaafden ook verteld worden dat zij geen deel hebben in het koninkrijk van God?
Antwoord
Beste vraagsteller,
Ik denk dat je inderdaad moet zeggen dat roken op gespannen voet staat met het zesde gebod. Om dit duidelijk te maken kan een verwijzing naar de uitleg van het zesde gebod in de catechismus, denk ik, volstaan. Daar wordt immers gesteld dat ook het jezelf moedwillig in gevaar brengen gezien moet worden als ongehoorzaamheid aan dit gebod uit de wet van de Heere. Iedereen die vandaag een sigaret opsteekt, kan weten dat hij daarmee zijn gezondheid in gevaar brengt. Elk pakje sigaretten of shag bevat een waarschuwing die niets aan duidelijkheid te wensen overlaat.
Door te roken vergroot je het risico op verschillende vormen van kanker en ook loop je daardoor veel meer kans op een hartinfarct. Dat stelt iedere christen voor de vraag of hij wel met een goed geweten een sigaret op kan steken. Eerder genoemde gegevens lijken me er alle aanleiding toe te zijn dat een christen zijn uiterste best moet doen die slechte gewoonte te boven te komen. Dit klemt te meer als je bedenkt dat je lichaam een tempel van de Heilige Geest mag zijn. Als je lichaam een ‘heilig huisje’ mag wezen, sluit dat ook de roeping in zich zorgvuldig met je lichaam om te gaan. Het is nota bene de plek waar de Heere door Zijn Geest wil wonen.
Tegelijk realiseer ik me dat het een heel gevecht kan zijn om een nicotineverslaving te boven te komen en dat het soms pas na herhaalde pogingen lukt om de sigaret echt voorgoed te laten staan. Hier is dan ook een stuk geduld van de omgeving op zijn plaats.
Uit het bovenstaande zal je duidelijk zijn om te stellen dat roken een gewoonte is die in het christenleven niet thuis hoort. Toch vind ik het wel erg drastisch om roken te zien als een reden om iemand van het Heilig Avondmaal te weren. Eerder zou ik het willen scharen onder wat het formulier noemt een zwakheid die tegen onze wil in ons is overgebleven maar waar we wel tegen te strijden hebben. De meeste rokers, zo is mijn indruk, willen best graag met die (slechte) gewoonte breken. Maar hoewel de geest gewillig is, blijkt het vlees nogal eens zwak te zijn. Uiteraard is dat niet iets om je achter te verschuilen om je er vervolgens bij neer te leggen. Het is en blijft de roeping daartegen te strijden. En juist in de tekenen van brood en wijn schuilt ook de kracht om die gewoonte te boven te komen!
Ds. H. Peet
Dit artikel is beantwoord door
Ds. H. Peet
- Geboortedatum:15-01-1964
- Kerkelijke gezindte:Christelijk Gereformeerd
- Woon/standplaats:Sliedrecht (Eben-Haëzer)
- Status:Actief
Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Er zijn er genoeg die de schouders ophalen en zeggen, het lukt me toch niet! En eigenlijk wil ik mijn sjekkie ook niet missen.
Gek dat dit dan wordt goedgepraat....zie reactie hierboven o.a. en andere zonden niet. Stel dat iemand zich niet aan het 7e gebod houdt en openlijk de echt breekt en er vriendinnen op na houdt en vervolgens zegt, ja dat is een verslaving.. .sorry hoor ..maar het is onmogelijk om te stoppen. Dan kan die persoon ook gewoon aan het avondmaal? Of iemand die stelselmatig de belasting ontduikt en zegt...tsja het is zo spannend en leuk, daar kan ik niet zomaar mee stoppen.
Ik denk dat over dit onderwerp best meer gesproken zou mogen worden. Ook in preken!!!
Juist niet om te veroordelen diegenen die echt tegen hun verslaving strijden. Maar die andere groep die het wel best vindt wakker te schudden.
Wat heeft het er mee te maken of vragensteller zelf wel of niet rookt?
Is dat een excuus om jezelf schoon te praten?
Iemand het HA ontzeggen gaat wellicht wat ver, daar gaat het mij wat minder om. Waar het mij wel om gaat, is of je oprecht als christen kunt zeggen dat roken gewoon in orde is. En als je het afdoet als een verslaving, waarom wordt er dan niet meer tegen gedaan? Maar loopt de hele goegemeente wel te hoop als iemand porno verslaafd is? (of een andere vorm van verslaving).
@ Pieterhardamo1: stoppen met roken is gewoon een kwestie van wilskracht. En dat kan je zelf ja. Ik heb het zelf ervaren, en ja, meerdere pogingen gedaan om te stoppen, maar erop terugkijkend weet ik dat het gewoon een kwestie van ruggengraat en wilskracht is. Veel excuses die men aanbrengt zijn niet anders dan excuses om vooral niet hoeven te stoppen.
en onderschrijf het evenwichtige antwoord.
Voorop staat dat alle zonden verslaving is. (daarom wordt ook gesproken van slavernij aan de zonden en bevrijding hiervan, daar staat dan ook niet exclusief enige zonde)
Deze specifieke zonde is door het openlijke en dubbel (verslavende) ‘karakter’ en slopende werking voor het eigen lichaam en mensen er omheen, tot een aanstoot. Mensen, Christen en niet Christen, (vandaag de dag) verbazen zich (terecht) over het feit dat men (ook en juist Christenen) zich hier aan overgeven.
Toch blijft het ook hierin een persoonlijke kwestie. Tenzij de Geest hiervan geen persoonlijke overtuiging brengt in het hart, het geweten, wordt alles afgedaan als gezeur en worden excuses gezocht tot de meest ‘gewiekste’ om er aan vast te houden, of zelfs niet eens excuses maar direct gewezen op allerlei zaken die het roken bagatelliseren of ondergeschikt maken t.o.v ….. vul maar in.
Voor een Christen geldt dan ook, het moment dat er (werkelijk innerlijke) door de Geest gewerkte overtuiging van specifieke zonde komt zal er ook mee gebroken kunnen worden. Of het nu roken of andere verslaving is. Hierbij is het belangrijk te beseffen wat die werkelijke innerlijke overtuiging inhoud. Immers, velen weten en erkennen gewoon dat het zonde is en gaan er mee door, dus die overtuiging is verre van wat dit is.
Ik heb ook aangemodderd met stoppen.
Een jaar stoppen, en weer beginnen, minderen, etc. Ik wist dat het slecht was, verslaving en dus zonde.
Het moment dat (genadig) werkelijk innerlijke overtuiging en ervaring kwam van wat ik (een Christen) met roken aan het doen was; ik in Christus ook bevrijding van de slavernij aan deze zonden ontvangen heb, overtuiging van wat Christus voor mij gedaan heeft en WAAROM (opdat ik kracht zou ontvangen om zonden te overwinnen in dit leven), van het leven als kind van De Allerhoogste; de overtuiging van onder andere en juist deze dingen kwam bij mij tezamen met berouw, verafschuwing van sigaretten / tabak en een direct stoppen zonder enig terughoudendheid, twijfel en/of moeite, maar juist vreugde en dankbaarheid van verlossing.
Is een dergelijk abrupte, radicale beslissing/einde ervan leidend voor anderen? Nee, in principe niet. Hierin is de weg van bekering, geloof, genade om te breken met zonde, zeer persoonlijk. Wat we wel weten en kunnen zeggen; het is net als met iedere andere zonde op geen enkele manier recht te praten. Het blijft verslaving, zelfs opzettelijke vernieling van het lichaam, en heeft o.a. hierdoor in zekere zin, net als bewust vasthouden aan andere zonden, altijd in een bepaalde mate een verlammend effect op waar Geestelijk leven.
Ten aanzien van het Heilig Avondmaal: Met de huidige gemeentes, manier van gemeente zijn, grote en verscheidenheid binnen gemeentes, manieren van viering van Heilig Avondmaal in de verschillende gemeentes. Is het denk ik werkelijk ondoenlijk om mensen hier om te weren (hoe moeilijk ik dit ook vind om te zeggen).
Degene die vervolgens namelijk geweerd wordt ziet voor zijn ogen diegene waarvan hij (en wie weet hoevelen met hem) weet dat die vreemd gaat, gokt, of anderszins bewust in zonde leeft wel aangaan. En dan? (bovendien, stel dat hij (roker) stopt omdat geweigerd wordt. Heeft hij het dan ‘verdiend’ om de volgende keer wel aan te gaan? Terwijl zijn hart nog steeds ver van Christus is? En zo kunnen we door beredeneren..)
Dit toont het belangrijkste aspect in deze aan, persoonlijke verantwoording, zelfonderzoek. Er wordt niet voor niets het formulier voorgelezen; opdat een ieder zichzelf onderzoekt. Niet de ander, maar zichzelf, en die verantwoordelijkheid neemt.
Er zijn weliswaar excessen die wel degelijk zorgen voor weigering, maar het is voor een groot deel een zeer gevoelig onderwerp. Beide kanten (kunnen) zorgen voor bitterheid naar elkaar wat we als Christenen volgens mij niet willen.
Beter bidden we vurig voor die ander, spreken we in liefde VÓÓR de viering van het Heilig Avondmaal met elkaar over betreffende dingen (of indien niet anders, erna) i.p.v. dit Heilig Sacrament voor beide ‘partijen’ tot een ergernis te maken omdat wij vinden van elkaar dat wij niet aan ‘mogen’ gaan.
Het lijkt wel alsof er soms meer begeerte/afgunst/ergernis naar elkaar is in gemeentes dan waarlijke Christelijke omgang. Hebben we elkaars Geestelijke groei ten doel of willen we slechts kritiek leveren? We leven allen van genade, en genade alleen. Laat dat onze omgang en houding naar anderen toe ook kenmerken.
We hebben allemaal wel een goede vriend of familielid in onze omgeving die onder deze verslaving gebukt gaat, het voelt voor ons te bezwaarlijk om aan te nemen dat zij van hun genot hun god maken. Het formulier echter kijkt niet naar schadelijke tradities om daar het zijne over te laten denken, het stelt dat mensen met een aanstootgevende en besmettelijke zonde niet aan het Avondmaal van de Heere thuishoren. En dat @John61, is het Bijbelse meetlatje waar de Bijbel zelf met meet.
Ik vraag me af of elke roker zich daarvan bewust is.
Ook vraag ik me af waarom er dan niet (meer) vanaf de preekstoel of via de kerkbode voor gewaarschuwd wordt.
Ik herinner me dat ik eens ergens te kerk ging door de week en de koster was nergens te zien, bleek hij buiten te staan, nog even voor de dienst en in functie een sigaretje te roken. Stel dat hij op dat moment porno aan het bekijken was..., men zou geschokt zijn. Maar nu hij stond te roken (dus net zo goed in het openbaar zondigde) liep iedereen er gewoon groetend langs.
zoeen
moet juist geholpen worden..
er zit toch kaf en koren aan een avondmaal?vragensteller?
vroeger waren er veel bekeerde mensen die rookte.toch?
staat de Heere dus niet in de weg.
roken=ontspanning,toen waren er niet zo veel hulpverleners....
de een wordt bijna 100 en de ander wordt ziek van roken.
zou toch te gek zijn,zulke te weren?
bespottelijk dat je dat openbaar zondigen noemt,Jello@
alleen omdat de overheid het tegenwoordig verbied!
twas maar wat gezellig,die pijp en sigaar rokers voor aan de weg, even vragen,hoe het met de naaste ging..
de zonde van homohuwelijk,abortus en euthanasie,ook zonde die goedgepraat worden,zijn vele malen erger. hap ik in en sausijsenbroodje, wat mijn begeert even was,begeerte=zonde,
wordt ik op de vingers getikt,door iemand die alles heeft wat zijn/haar hart begeert....
heeft!!!!!!!!!!!
Jello@khad eens een nep sigaret,en t,mensje ging spontaan hard hoesten.
je beleeft wat op refoweb met al die vragen.
t,is waar,er zijn longen die eruitzien als kachelpijpen.
ook longkanker die nooit gerookt hebben.
vragensteller,er zijn er die'' genot'' hebben,hun naaste te vernielen,toch mooi kunnen praten,preek navertellen,en aan de dis gaan....
alles=zonde.
tafels lopen zowat over.
zou iedereen dan zomaar aangaan,ook de niet rokers? nee toch?
zomaar gedachten,van een die roken heerlijk vindt.
moet ik ook geweerd worden? door mn begeerte=toch hetzelfde?als andermans begeerte?
vakantie=begeerte
duur huis dure auto,ach zeg aub niet dat alles zo duur is!!!
vragensteller,zulke mensen zullen nooit geweerd worden.
ik hoop ook de rokertjes niet!
straks worden geweerd ,die hulpverleners bezoeken omdat God hen lasten te dragen geeft,die te zwaar zijn om te dragen....
als u in het ambt zit,hebt u veel werk,om allen te weren,die in uw H A formulier staan.
vragensteller!
heeft u niet zo,n grote tafel meer nodig,lijkt mij.
zullen er nog restjes overblijven?die aan mogen? straks?
eerst maar hand in eigen boezem,voor we ons afvragen,of we die of die, evt. moeten weren....
Ik begrijp dat u zich vooral op mij richt, omdat ik het als openbare zonde aangemerkt zou hebben. Maar dan hebt u in uw haasten te vlug geoordeeld. Ik heb namelijk alleen maar de vraag gesteld of roken een openbare zonde is? En wel omdat in de reacties ervoor roken als openbare zonde werd aangemerkt. En ik nog nooit vanaf de preekstoel of in een kerkbode heb gehoord/gelezen dat roken een openbare zonde is!
Ik ben het met u eens, dat 'er zijn die'' genot'' hebben,hun naaste te vernielen,toch mooi kunnen praten,preek navertellen,en aan de dis gaan.... alles=zonde'
- 1
- 2