Zwangerschapscontrole bij PCOS

drs. P. C. Hildering / 1 reactie

Vraag

Wat is de meerwaarde van de zwangerschapscontroles te doen bij een gynaecoloog i.p.v. een verloskundige als je PCOS hebt? Kan een gynaecoloog meer voor je betekenen/betere waardes vaststellen?

Antwoord

In de verloskunde indicatielijst is PCO niet genoemd als verbonden met tweedelijns controles of overleg. Als verloskundig actief huisarts kan ik ook niet iets bedenken dat voordeel geeft als controles door de specialist worden uitgevoerd. PCO is meer een probleem bij kinderwens. Denk dat het het beste is dat er overlegd wordt met de verloskundige van uw keus.

Drs. P. C. Hildering

Lees meer artikelen over:

PCOSzwanger
1 reactie
anna30
Pcos is geen indicatie om bij een gynaecoloog onder controle te staan bij de zwangerschap. Overgewicht wel. En dat komt vaak voor bij mensen met PCOS.

Bij PCOS kan de vrouw vaak moeilijker zwanger worden. Daarvoor kan ze naar een gynaecoloog, die haar vervolgens kan doorsturen naar de afdeling fertiliteit van het ziekenhuis. Een zwangerschap kan via bijvoorbeeld follikelmetingen of IUI tot stand gebracht worden.