Onbedoelde erectie

drs. J(oke) Ronner-Wattel / Geen reacties

Vraag

Ik ben een dertigjarige jongeman die sinds kort een vriendin heeft. Ik merk dat mijn lichaam reageert op gewone aanraking, zoals handen vasthouden en knuffelen. Ik krijg dan een erectie en dan komt er ook voorvocht vrij, terwijl ik niet aan seks denk. Het lijkt wel een puur lichamelijke reactie die ik niet met mijn hoofd kan aansturen. Het is redelijk vervelend want eigenlijk wil ik op dat moment geen erectie en dat voorvocht is ook vervelend, het zorgt namelijk voor vochtige plekken. Kan ik er iets aan doen of moet ik hier gewoon mee leren leven?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Seksuele opwinding is het gevolg van prikkels. En je hebt er inderdaad niet altijd invloed op. Je zou het een beetje kunnen vergelijken met de werking van je speekselklieren: als de geur van eten langskomt, kunnen je speekselklieren speeksel gaan produceren, terwijl dat niet perse betekent dat je trek hebt of je datgene wilt eten wat je ruikt. Lichamelijke opwinding zoals jij het beschrijft hoeft dus niet te betekenen dat je zin hebt in seks.

Jij ervaart het als vervelend, je zou het ook als een heel gezond iets kunnen zien: je lichaam werkt naar behoren en is in staat tot het hebben van gemeenschap.

Groet, Joke Ronner

Lees ook: 'Intensief knuffelen'

drs. J(oke) Ronner-Wattel

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerd Vrijgemaakt
  • Woon/standplaats:
    -
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Functie: GZ-Psycholoog