Optimale anticonceptie

drs. N. Wolswinkel / 11 reacties

Vraag

Vanuit het ziekenhuis is mij (ons) dringend geadviseerd om de eerste jaren niet meer zwanger te worden. Ik wil het nu niet over het dit standpunt op zichzelf hebben, maar vraag me wel af: welk voorbehoedsmiddel heeft het minste risico voor mij (ons)? NFP is geen optie, i.v.m. de onzekerheid die dit met zich mee brengt en de kans dat ik toch zwanger raak. Sterilisatie is te definitief; ik ben nog heel jong en hoop dat het later weer wel mag/kan. Spiraal kan een abortieve werking hebben. Tegen de pil kan ik niet. Wat blijft er over? Is evt. de prikpil wat, of heeft dat dezelfde werking als de pil? Condooms is om diverse redenen ook geen optie meer.

Antwoord

Er zijn een paar algemene uitgangspunten:

-Wanneer je een harde reden hebt voor goede anticonceptie moet je het goed regelen.

-Iedere manier heeft voor- en nadelen. Deze moet je afwegen tegen het uiteindelijke doel, in jullie geval: optimale anticonceptie.

-De prikpil (een keer per drie maanden een injectie) is niet abortief, Implanon, een staafje in je arm dat een paar jaar blijft zitten, werkt volgens hetzelfde principe, dus ook niet abortief. Maar het zijn wel hormonen (progestagenen), ik weet niet of je er tegen kunt.

-De Mirenaspiraal werkt met hetzelfde hormoon, is niet goed te vergelijken met de oude koperhoudende spiralen, wat betreft de abortieve werking.

Je zou kunnen denken aan de combi van NFP en condooms, samen ook heel betrouwbaar (op onveilige dagen geen seks, op de veilige dagen condooms), maar ik ken de redenen niet waarom condooms geen optie zijn. Ook hier geldt: voordelen, nadelen en doel tegen elkaar afwegen.

Hopelijk kun je er wat mee.

Drs. N. Wolswinkel

Lees meer artikelen over:

voorbehoedsmiddel
11 reacties
esthuis
Hoezo zijn condooms geen optie? Wij doen het er al jaren mee. En met succes;) Ideaal. Geen last van vervelende bijwerkingen enz.
Gisela
sommige mannen kunnen daar niet tegen toch? (leek..)
Nen
Wij werken sinds kort met 'fertility care', betrekkelijk nieuw in Nederland.
Je slikt of gebruikt niets, je leert doormiddel van individueel cursuscontact van een docente je gynaecologische gezondheid/vruchtbaarheid zó nauwkeurig kennen dat het heel betrouwbaar is (betrouwbaarder dan pil e.d.). Het vraagt discipline en is aan het begin best even doorzetten (om het door te krijgen) maar dan heb je levenslang een betrouwbaar en totaal hormoon/middelloos iets! (wat je ook weer goed kunt gebruiken om juist zwanger te raken)
www.fertilitycare.nl (veel docenten zijn christelijk trouwens omdat het goed in een christelijk huwelijksleven past.
Daniel
@Nen....., fertililty care betrouwbaarder dan de pil, jij durft.
Het is trouwens ook de methode om zwanger te worden zoals je schrijft, dus alle minkukels die niet zwanger kunnen worden doen het ook verkeerd.
En dat veel docenten christelijk zijn is voor mij deze keer geen aanbeveling.
enne 'sinds kort' werken jullie ermee, dus echt een ervaringsdeskundige......., christenen en seks, het blijft vaak een rare combinatie.
drj
Wat m.i. een goede manier kan zijn, is het koperhoudende spiraaltje, zoals ik al eens geschreven heb - zie deze link: http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/19148/

Wat je betreffende het Mirena-spiraaltje nog in het achterhoofd moet houden dat bij mijn weten in ongeveer 15% van de gevallen een eisprong optreedt, in tegenstelling tot de door Dr. Wolswinkel besproken Prikpil en Implanon.

Veel sterkte, drj
Daniel
@Tara....., geniaal...., ik moet ook wel om je lachen, zo eenvoudig kan het zijn.
moedervan2
maar geen optie! :)
naam
Wat is het verschil tussen 'fertility care' en NFP?

Vraagstelster: Ladycomp (evt. i.c.m condoom)?
mieptruus
Tara | vrijdag 22 februari 2013 18:35
Minste risico is: geen gemeenschap met elkaar hebben.

En dan frustraties in het huwelijk?

Spiraaltje is een vorm van abortus. De eicel kan bevrucht worden maar niet hechten in de baar moederwand....

CD's is het minst risico vol. Misschien haalt het een beetje genot weg. 100% zijn CD's nooit.
mieptruus
Geheel onthouding staat niet bij haar opsomming. Daarnaast betwijfel ik ten zeerste of dat goed is voor het huwelijk.

Misschien bedoelde je dat niet, dan blijft het bij gemeenschapsloze bevrediging.
In ieder geval sterkte met de keuze die je gaat nemen vraagsteller!
vrouw78
Is nuva-ring een optie?