Moeite met vertrouwen

C. M. Chr. Rots - de Weger / 2 reacties

Vraag

Beste Marijke Rots. Sinds ongeveer zes maanden heb ik een relatie met een leuke en lieve vriendin, toch heb ik nog steeds moeite om haar te vertrouwen. Is dat normaal? Ze heeft aangetoond in belangrijke dingen betrouwbaar te zijn, maar het niet erg te vinden om een klein leugentje te doen om iemand beter te laten voelen. Ik weet dat vertrouwen de basis is voor een goede relatie maar er is vaak een stemmetje in mijn hoofd dat als ze iets zegt of doet haar wantrouwt, hoewel er ook tijden zijn dat ik haar absoluut vertrouw. Daarom is mijn vraag of het normaal is dat ik dat na zes maanden (nog) heb en hoelang het normaal duurt voordat je iemand echt vertrouwt?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Vertrouwen is de basis onder een relatie. Dat is helemaal waar. Fijn, dat zij in belangrijke dingen betrouwbaar is, maar hóé weet jij dat? Je zegt: "dat heeft zij aangetoond." Hoe? Controleer jij haar? En slaak je een zucht van verlichting als blijkt dat het klopt wat zij zegt of doet? Zo ja, dan is er nog een lange weg te gaan voor je, want dát controlegedrag zul jíj áf moeten leren.

Er ís vertrouwen. Of het is er niet. Een beetje wel, een beetje niet, dat bestaat niet. Vanzelf verandert het niet. Ook niet in de toekomst. Ga dus met jezelf aan de slag: wil je eigen gedragsverandering, dan is er hoop voor de relatie (want het is best te leren!). Leg je de bal echter uitsluitend bij háár neer, dan komt het niet goed tussen jullie beiden, hoe lief en leuk zij ook is!

Ik hoor graag nog eens van je,
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

vertrouwen
2 reacties
EllyMeko
Leugentjes om bestwil... wil je dit persé negatief beschouwen? Volgens mij ontkomt niemand eraan om niet altijd 100% recht in het gezicht van anderen te kunnen zeggen hoe je er helemaal over denkt. Dit kan niet, dan zou onze samenleving niet kunnen functioneren. Als de ander een knaloranje stropdas mooi vindt en ik gruw hier van hoef ik dit toch nog niet uit te spreken? Als iemand mijn mening vraagt, kan ik beter zoiets zeggen als: Mijn smaak is het niet, maar iedereen mag mooi vinden wat ie zelf mooi vind. Dan zeg ik niet wat ik denk, nl: brrrr... hoe kun je met zoiets rondlopen...
EllyMeko
Misschien beter om leugentje om bestwil anders te verwoorden. Gewoon op een respectvolle manier je eigen waarheid durven zeggen: inderdaad daar is iedereen het beste mee af.
Dit kan vraagsteller juist zelf stimuleren bij zijn partner door zelf het goede voorbeeld te geven. Iemand die niet betrouwbaar zou zijn, voelt zich al snel bij jou niet meer op zijn gemak, of neemt het goede voorbeeld over. Dan is het straks vanzelf helder of ze wel of niet bij je past.
Kortom: je omgeving is altijd een spiegel van jezelf.