Tienden geven
Redactie Refoweb | 12 reacties | 09-02-2012| 15:55
Vraag
Ik ga pas weer naar de gemeente en ben bereid mijn tienden te geven. Mijn vraag is: als je een lening bij de bank hebt genomen, moet je daaruit ook je tienden geven? Als iemand jouw bouwerk heeft verprutst/niet afgemaakt en je krijgt daarvoor geld terug, moet daarvan ook een tiende worden afgestaan?
De zorgverzekeringen van Care4Life
Waarom overstappen naar de Care4Life zorgverzekering? Lees hier over onze principiële uitsluitingen.
U bent al verzekerd vanaf € 149,10 per maand.
Antwoord
Zie voor het antwoord onderstaande urls:
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/1698/ik-vraag-mezelf-af-hoe-je-als-christen-op-een/
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/3557/2829-ben-je-27verplicht27-10-procent-van-je-inkomen-in-de/
Dit artikel is beantwoord door
Redactie Refoweb
Bijzonderheden:
Mailadres: vragen@refoweb.nl
Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
12 reacties
dominerik
09-02-2012
/ 17:31
Je moet helemaal niets .....
meribel
09-02-2012
/ 18:03
..je moet toch bereidt zijn alles te geven?
Bert32
09-02-2012
/ 19:40
het mag ook meer zijn
adriano313
10-02-2012
/ 11:11
Een lening is een schuld. Het is niet van jou maar bezit van de verstrekker.
De bijbel leert dat je zo snel mogelijk van je schulden vrij moet komen, anders ben je een slaaf van schuldeiser geworden.
Gods economie is er één van GEVEN... en niet vang ontvangen!
Onze maatschappelijke economie is er één van ontvangen, sterker, één van hebben. Dat is verwarrend maar een dagelijkse realiteit.
Als Gods economie er een van Geven is dan zal je dus altijd iets moeten hebben om te kunnen geven. Daarom wil God een ieder ook zegenen. Zodat je voorradig bent om uit te delen.
Tienden geven is aan God geven wat jij denkt wat God toekomt... (velen gaan hier juist in hun gedachten al protesteren... klop niet, hoef niet, gewoon met een goed hart doen, etc)
Het houd je scherp om God te geven van ALLES wat je (via Hem) ontvangt... want de keerzijde is de mammon! Die wil juist niet geven maar 'oppotten' zelf, eigen, ik, uitgerekend, gierig, inhalig en ga zo maar door met alles wat hier nauw aan verwant is.
Een kerk met 100 vaste werkers a €1500,- p/mnd zal zo gemiddeld altijd een inkomstenbron hebben = 10% van 100 x 1500 = € 15.000 p/mnd. Genoeg voor een 5 voudige bediening mag je stellen. Zo heb je een gegarandeerde een financiële dekking en hoef je geen beleggingen of vastgoedoplossingen elders in de wereld te zoeken. Zo werkt Gods principe om financieel te kunnen continueren en Hij voorziet ook in bekeerlingen…
Als God belooft je te willen zegenen, zal Hij dit ook doen op het gebied van je financiën. Zodat jij er van kan leven maar het ook door kan geven. Niet omdat je alleen maar een gever hoeft te zijn, maar ook omdat je veel meer van betekenis mag worden door Zijn zegen... of zou God ook een maand van rekeningen hebben zodat jij moet wachten?
Maar al te vaak zie je dat menselijk financieren Gods principes van Geven vervangen
Om niet af te dwalen heeft het dus geen nut om van geld wat niet van jou is maar eigenlijk van een schuldeiser is tienden te geven. Het staat als schuld op de balans...
Dus als je geld van je schuld overhoudt zou ik dit maar snel terugbetalen want het is niet van jou, niet van God maar van de schuldeiser
Veel succes
De bijbel leert dat je zo snel mogelijk van je schulden vrij moet komen, anders ben je een slaaf van schuldeiser geworden.
Gods economie is er één van GEVEN... en niet vang ontvangen!
Onze maatschappelijke economie is er één van ontvangen, sterker, één van hebben. Dat is verwarrend maar een dagelijkse realiteit.
Als Gods economie er een van Geven is dan zal je dus altijd iets moeten hebben om te kunnen geven. Daarom wil God een ieder ook zegenen. Zodat je voorradig bent om uit te delen.
Tienden geven is aan God geven wat jij denkt wat God toekomt... (velen gaan hier juist in hun gedachten al protesteren... klop niet, hoef niet, gewoon met een goed hart doen, etc)
Het houd je scherp om God te geven van ALLES wat je (via Hem) ontvangt... want de keerzijde is de mammon! Die wil juist niet geven maar 'oppotten' zelf, eigen, ik, uitgerekend, gierig, inhalig en ga zo maar door met alles wat hier nauw aan verwant is.
Een kerk met 100 vaste werkers a €1500,- p/mnd zal zo gemiddeld altijd een inkomstenbron hebben = 10% van 100 x 1500 = € 15.000 p/mnd. Genoeg voor een 5 voudige bediening mag je stellen. Zo heb je een gegarandeerde een financiële dekking en hoef je geen beleggingen of vastgoedoplossingen elders in de wereld te zoeken. Zo werkt Gods principe om financieel te kunnen continueren en Hij voorziet ook in bekeerlingen…
Als God belooft je te willen zegenen, zal Hij dit ook doen op het gebied van je financiën. Zodat jij er van kan leven maar het ook door kan geven. Niet omdat je alleen maar een gever hoeft te zijn, maar ook omdat je veel meer van betekenis mag worden door Zijn zegen... of zou God ook een maand van rekeningen hebben zodat jij moet wachten?
Maar al te vaak zie je dat menselijk financieren Gods principes van Geven vervangen
Om niet af te dwalen heeft het dus geen nut om van geld wat niet van jou is maar eigenlijk van een schuldeiser is tienden te geven. Het staat als schuld op de balans...
Dus als je geld van je schuld overhoudt zou ik dit maar snel terugbetalen want het is niet van jou, niet van God maar van de schuldeiser
Veel succes
plderoos
10-02-2012
/ 20:49
man man man, je moet niks! Het enige wat je God verschuldigd ben is Hem lief te hebben! In een avondje refowebben heb ik al weer een hoop vragen gezien die veronderstellen dat we iets moeten. Het enige dat we moeten is geloven. That's it. Al de rest doen we, als het goed is, uit liefde, noem het dankbaarheid, voor God.
Als je meent dat je verplicht bent tot het afdragen van de tienden, heb je dan je oudste zoon wel vrijgekocht? en heb je van de andijvie in je volkstuintje wel een deel laten liggen voor de arme? Heb je wel een borstwering op je dak laten plaatsen? Zijn je kleren wel óf van katoen óf van wol? Maak je vrijdags wel alvast het eten voor de zaterdag klaar?Leg jezelf toch geen geboden op, raakt niet smaakt niet roer niet aan. Besef in ieder geval dat áls je iets voor God doet, dat je dat doet uit liefde. Zodra je het doet omdat het volgens jou moet, heeft het voor God geen enkele waarde meer.
Als je meent dat je verplicht bent tot het afdragen van de tienden, heb je dan je oudste zoon wel vrijgekocht? en heb je van de andijvie in je volkstuintje wel een deel laten liggen voor de arme? Heb je wel een borstwering op je dak laten plaatsen? Zijn je kleren wel óf van katoen óf van wol? Maak je vrijdags wel alvast het eten voor de zaterdag klaar?Leg jezelf toch geen geboden op, raakt niet smaakt niet roer niet aan. Besef in ieder geval dat áls je iets voor God doet, dat je dat doet uit liefde. Zodra je het doet omdat het volgens jou moet, heeft het voor God geen enkele waarde meer.
adriano313
10-02-2012
/ 23:45
@plderoos, volgens mij ben jij al een van diegene, die gelijk gaat protesteren
Niemand zeg dat iets moet, dus je reactie dat je suggereert dat iets moet, klopt niet.
Zelf in het geloven moet je niets! God heeft je een wil gegeven dat je vrij bent om te kiezen
Hierdoor ben je ook niet verplicht om tienden te geven. Het is geen wet die je na <u>moet</u> leven en je hoeft daarom ook de OT wet niet te citeren. Je bent gewoon vrij om er aan mee te doen of je kiest gewoon voor je eigen economie. Volgens mij begrijp je hierdoor de huidige 10den niet
Ter illustratie van financiering: vraag jij maar eens bij jou kerk waar ze het geld vandaan halen voor een 10 jarige onderhoudsraming of voor afschrijving... en hoeveel er dan over blijft voor andere zaken. Misschien ben je er niet zo bekend mee je zal de eerste kerk niet zijn die hierdoor moet huren...Of dat er structureel geen geld is voor een voorganger... het bestaat gewoon niet, maar het is toch een realiteit! rara! (maar aan de 10den doen we niet mee! dat is voorbij, dat bestaat niet meer!)
Geestelijke principes zijn toch totaal wat anders dan het naleven van een wet...
Niemand zeg dat iets moet, dus je reactie dat je suggereert dat iets moet, klopt niet.
Zelf in het geloven moet je niets! God heeft je een wil gegeven dat je vrij bent om te kiezen
Hierdoor ben je ook niet verplicht om tienden te geven. Het is geen wet die je na <u>moet</u> leven en je hoeft daarom ook de OT wet niet te citeren. Je bent gewoon vrij om er aan mee te doen of je kiest gewoon voor je eigen economie. Volgens mij begrijp je hierdoor de huidige 10den niet
Ter illustratie van financiering: vraag jij maar eens bij jou kerk waar ze het geld vandaan halen voor een 10 jarige onderhoudsraming of voor afschrijving... en hoeveel er dan over blijft voor andere zaken. Misschien ben je er niet zo bekend mee je zal de eerste kerk niet zijn die hierdoor moet huren...Of dat er structureel geen geld is voor een voorganger... het bestaat gewoon niet, maar het is toch een realiteit! rara! (maar aan de 10den doen we niet mee! dat is voorbij, dat bestaat niet meer!)
Geestelijke principes zijn toch totaal wat anders dan het naleven van een wet...
plderoos
11-02-2012
/ 09:20
@Adriano: lees de vraag nog es door?
adriano313
11-02-2012
/ 22:30
@plderoos, misschien kan je duidelijker zijn?
plderoos
12-02-2012
/ 08:19
@Adriano: "Niemand zeg dat iets moet"
vraag 1: "moet je daaruit ook je tienden geven?"
vraag 2: "moet daarvan ook een tiende worden afgestaan?"
en nu jij weer: "dus je reactie dat je suggereert dat iets moet, klopt niet".
volgens mij vraagt hij toch echt of iets moet.
vraag 1: "moet je daaruit ook je tienden geven?"
vraag 2: "moet daarvan ook een tiende worden afgestaan?"
en nu jij weer: "dus je reactie dat je suggereert dat iets moet, klopt niet".
volgens mij vraagt hij toch echt of iets moet.
adriano313
12-02-2012
/ 13:52
@plderoos, er gaat even iets niet goed en zoals je het stelt, heb je helemaal gelijk
Het fijne ervan is dat ik met mijn antwoord totaal iets anders bedoelde en ik het begin van jou reactie verkeerd heb begrepen. Sorry maar ik heb niet goed opgelet
Dus bij deze zou ik het even terug willen draaien en anders willen formuleren
@vragensteller, zoals @plderoos ook uitlegt <u>moet</u> je ook geen tienden afstaan...
Je bent God n.l. niets meer verplicht.
Als je dit plichtmatig wel doet, dan val je onder een bedekking van eigenwerken die jij denkt te moeten nakomen/ vervullen. Dit heet ook wel wettisch denken. Echter Christus heeft alles al vervult dus we zijn vrij geworden van "moeten" (de wet)
Mocht je echter over 10den denken dat het een geestelijk principe is en wat onderdeel uitmaakt van Gods economie van Geven en waarbij jij het vanuit je hart fijn vindt om het terug aan God te geven, dan geld nog steeds mijn antwoord wat ik aan je gegeven heb
Sorry voor de onduidelijkheid en het verkeerd opvatten van @plderoos.
Het fijne ervan is dat ik met mijn antwoord totaal iets anders bedoelde en ik het begin van jou reactie verkeerd heb begrepen. Sorry maar ik heb niet goed opgelet
Dus bij deze zou ik het even terug willen draaien en anders willen formuleren
@vragensteller, zoals @plderoos ook uitlegt <u>moet</u> je ook geen tienden afstaan...
Je bent God n.l. niets meer verplicht.
Als je dit plichtmatig wel doet, dan val je onder een bedekking van eigenwerken die jij denkt te moeten nakomen/ vervullen. Dit heet ook wel wettisch denken. Echter Christus heeft alles al vervult dus we zijn vrij geworden van "moeten" (de wet)
Mocht je echter over 10den denken dat het een geestelijk principe is en wat onderdeel uitmaakt van Gods economie van Geven en waarbij jij het vanuit je hart fijn vindt om het terug aan God te geven, dan geld nog steeds mijn antwoord wat ik aan je gegeven heb
Sorry voor de onduidelijkheid en het verkeerd opvatten van @plderoos.
plderoos
12-02-2012
/ 13:56
@ Adriano: ik ben nu 46 maar ik heb nog nooit iemand zo mooi zien reageren als jij
adriano313
12-02-2012
/ 19:48
@plderoos, dank je voor je compliment, soms gaat het even wat scheef als je te snel reageert...
dwingt me om nauwkeurig te blijven, verder dank ik God want al mijn dingen Zijn door Hem mogelijk. Zo ook voor de "31ste" keer vandaag een preek over de verloren zoon...maar nu met het accent op de Vader, wat doet Hij, wat zegt Hij en waar draait het op uit... een feest???
dwingt me om nauwkeurig te blijven, verder dank ik God want al mijn dingen Zijn door Hem mogelijk. Zo ook voor de "31ste" keer vandaag een preek over de verloren zoon...maar nu met het accent op de Vader, wat doet Hij, wat zegt Hij en waar draait het op uit... een feest???