Brandend hart uitleggen aan kinderen

Ds. J.L. Schreuders / 2 reacties

Vraag

Ik heb een kinderbijbel waar het verhaal van de Emmaüsgangers niet in staat. Mijn kinderen zijn in de leeftijd van vier tot acht jaar. Hoe kan ik hen het beste uitleggen dat ons hart "brandend" moet zijn (bijv. als God tot ons spreekt in Zijn Woord) van verlangen? De begrippen "hart" en "branden" kunnen door hen letterlijk opgevat worden en dat kan hen bang maken. Dat kan de bedoeling niet zijn! Kunt u me helpen?

Antwoord

Beste vragensteller,

Uiteraard weet ik niet welke kinderbijbel u gebruikt en of de auteur reeds enige moeite doet om aan de gedachtenwereld van kleine kinderen echt tegemoet te komen. Indien hij de woorden hart en branden gewoon gebruikt, dan kunt u volgens mij niet meer doen dan aan uw kinderen vertellen dat het niet om echt vuur gaat. Ik vraag me overigens af of uw kinderen dat echt denken. Hebt u dat van ze gehoord? Hebt u angst gezien? Hebben ze er opmerkingen over gemaakt die u te denken geven? Zo niet, dan zou ik me er maar niet te bezorgd over maken. Zo ja, dan kunt u volgens mij moeilijk anders dan zeggen dat ze er niet angstig voor hoeven te zijn. Verlangen kan zo heftig zijn in een mens, dat het zoals een vuur brandt. Dergelijke beeldspraken gaan ze op de duur vanzelf begrijpen. Onze taal is er vol van!

Hartelijk groeten,
Ds. J. L. Schreuders

Lees meer artikelen over:

geloofsopvoedingopvoeding
2 reacties
adriano313
Beste vragensteller, Misschien zou u het wat anders kunnen benaderen:
U schrijft "ons hart moet "brandend" zijn" en u doelt hierbij op verlangen.

Volgens mij bestaat er geen kwestie van moeten als het gaat om verlangen...
Als God uw kind aanspreekt of in zijn /haar hart aanraakt dan doet Hij dit door zijn Heilige geest. En God heeft kinderen o zo lief! maakt u daarom niet druk hoe Hij dit doet.

Ik draag mijn kind altijd op aan God. (Dit, omdat ik geloof dat we kinderen slechts te leen hebben gekregen van God om er in liefde zorg voor te dragen, ter eer van Hem)
Dat Jezus Christus Heer is in ons leven en dat dit door Zijn liefde zal blijven in ons leven. Ik spreek dit uit, ik bid om de liefde en de kracht van de Heer Jezus Christus in zijn hartje en laat het hem zelf nabidden.
En dit is totaal geen krampachtige repeteermodus.

Want Hij wil komen met zijn Geest, Hij wil bij uw kind wonen in zijn/haar lichaam zodat het een pure tempel is voor Hem.

Nu klinkt dit misschien voor u wat heftig(misschien ook niet) maar ik kwam hier achter toen mijn zoon op zijn vierde al 'Het Onze Vader' kon bidden. En de woorden kwamen er niet stamelend uit. Ik ervoer de kracht van God zo sterk dat Hij leidde door zijn Geest. Gewoon duidelijk en puur zonder dat ik hoefde aan te vullen.

Hierdoor bidden we altijd gezamenlijk hardop en dat zijn hart gevuld is met liefde licht en waarheid, we bidden voor anderen voor de zieken etc. en soms zegt hij dan papa ik voel mij zo fijn en warm in mijn hartje. Dat zijn van die vertederende momenten, dan zie je dat de Heilige Geest werkt, dat God luistert en dan bidden we alleen maar verder en verder en ik dank God zo veel hiervoor

Verlangen naar God is dus niet iets wat je 'moet' hebben... Het is geen snuggere logica of een wetenswaardigheid. Het is een levende (heilige) Geest die dit in u en uw kinderen uitwerkt, u motiveert en liefdevol en heerlijk doet voelen om te bidden, te zingen, te dansen te springen te aanbidden...
En er bestaat niets mooiers om dit met een kind te doen want die beleeft het puur en rein!

Bijbelverhalen vertellen is goed, maar ik zou u adviseren om veel met uw kinderen te bidden waarbij zij mogen zeggen wat ze willen bidden en daar waar ze het even niet weten, vult u aan en doet u ook gewoon mee.

Er is een mooi lied wat hierbij past, dat is opwekking 623

Opwekking 623 – laat het huis gevuld zijn

Laat het huis gevuld zijn met wierrook van aanbidding
Laat het huis gevuld zijn met de wolk van Mijn Geest
Laat het huis gevuld zijn met het brood van eeuwig leven
Laat het huis gevuld zijn met Mijn Geur

Want ik wil komen met Mijn Geest
En doorwaaien heel het huis
Ik wil het maken tot een tempel waar Ik woon
Laat Mijn leven in je zijn
Ik maak je heilig, puur en rein
Laat het levend water stromen door je heen

Laat het huis bekleed zijn met kleden van fijn linnen
Laat het huis bekleed zijn met gerechtigheid en trouw
Laat het huis gekleurd zijn door het bloed van Uw zoon Jezus
Laat het huis gereinigd zijn en schoon

Want U wilt komen met Uw geest
En doorwaaien heel het huis
U wilt het maken tot een tempel waar U woont
Laat Uw leven in mij zijn
Maak ons heilig, puur en rein
Laat het levend water stromen door ons heen

Heer wij roepen tot U
Kom opnieuw met Uw vuur
Wij verlangen naar echtheid
Bewerk het diep in ons hart

Heer wees welkom met Uw geest
En doorwaai nu heel het huis
Kom het maken tot een tempel waar U woont
Laat Uw leven in ons zijn
Maak ons heilig, puur en rein
Laat het levend water stromen door ons heen

Heer wees welkom met Uw geest
En doorwaai nu heel het huis
Kom het maken tot een tempel waar U woont
Laat Uw leven in ons zijn
Maak ons heilig, puur en rein
Laat het levend water stromen door ons heen.

Veel Zegen en aanbidding toegewenst
Roozemond
Als juf heb ik het hier over met de kinderen. Als leerkracht kun je zo vol zijn van Hem dat je niets anders kan dan er over spreken, en dat komt ook voor bij kinderen!, zomaar een eenvoudig voorbeeld die je kunt gebruiken voor waar de vraagsteller het over heeft. Het is nooit de bedoeling om kinderen bang te maken, maar vuur is wel een prachtig beeld! In vuur en vlam voor ........ tja, vul, zelf maar in!