Ouders tegen relatie

Ds. J.D. Heikamp / 25 reacties

Vraag

Ik heb verkering met een jongen uit de HHK. Ik zit zelf in de Ger. Gem., maar qua leer verschilt deze nauwelijks met zijn kerk. Mijn ouders vinden dat ik alleen een relatie mag aangaan met iemand die gewillig mee wil naar de Ger. Gem.; dit houdt in dat we ook samen belijdenis doen en in de Ger. Gem. moeten trouwen. Ik vind dit geen noodzaak en mijn vriend ook niet. Toch is dit de wil van mijn ouders en ondanks vele pogingen kan ik ze niet op andere gedachten brengen. Als zij weten dat hij niet mee wil naar de Ger .Gem. vragen zij van mij mijn relatie te beëindigen. Ik wil wel met deze jongen verder, want ik voel dat hij voor mij is bestemd. Wat kan ik het beste doen?

Antwoord

Wat kan ik het beste doen? Op eieren lopen, ouders eren en de verhouding niet verbreken. Een antwoord vol tegenstrijdigheden. Ik weet niet hoelang jullie met elkaar verkering hebben. Is dat kort of al een langere tijd? Omdat je schrijft, ondanks vele pogingen, ga ik er van uit dat jullie elkaar al wat langer kennen.

Het beste is om het nu een tijdje te laten voor wat het is. Ik bedoel, het voorlopig niet meer  aan de orde stellen met je ouders. Laat zien dat je hen liefhebt, maar ook die jongen. Hopelijk krijgt zo de liefde van twee kanten de overhand.

In beide kerken zijn diverse richtingen aan te wijzen.

Toch kan ik de zorg van ouders goed begrijpen. Ze hebben het goede voor met hun kroost en willen graag dat zij in hun voetstappen voortgaan en in dezelfde kerk lid blijven. Wanneer dat is vanuit liefde tot eigen kerkelijke gemeente of landelijke kerk is daar niet veel mis mee. Integendeel. Alleen moeten ouders er voor waken dat ze geen afgoderij maken van een kerkmuur.

Bovenal tracht samen met je vriend er voor te bidden. Heere, wat wilt Gij dat wij doen zullen. Om vanuit Gods Woord de weg gewezen te krijgen die de Heere wil dat je gaan zult. Ga samen ook getrouw op onder Gods Woord en ga niet de ene kerk verhogen en de ander vernederen. Dat is vleselijke godsdienst en geen zegen op te verwachten.

Buig samen je knieën en leg het voor Hem neer. Wanneer je ouders weer eens vragen, hoe staat er mee?, kun je zeggen, we hebben gebeden en het de Heere voorgelegd en willen het van Hem verwachten. Vergeet het niet, Waar liefde woont gebiedt de Heere den zegen.

Met hartelijke groeten,
Ds. J. D. Heikamp

Lees meer artikelen over:

verkering
25 reacties
kristina
Categorie: muggenziften! Wees blij dat de kinderen naar de kerk gaan!
Catherine
Als moeder denk ik: zou dit echt DE reden zijn ? Als die jongen ger gem wordt, mag het opeens allemaal wel ? HHK is een prima kerk, die in de lijn ligt van de ger gem, dus wat is het probleem nou ? Ik ben blij dat mijn ouders nooit zulke dingen hebben aangewend om een relatie te verbreken. Het gaat toch om de persoon en of hij hetzelfde gelooft ?
petrus
De een zegt: ik ben van de Ger Gem en de ander zegt: ik ben van de HHK.
Is Christus dan gedeeld?
Heeft de Ger. Gem. dan voor u geleden?
Is de HHK voor u gestorven?

Neem een voorbeeld aan Paulus als hij zegt: Ik wens niets te weten dan Jezus Christus en Die gekruisigd.
dijna61
Gelukkig is de ger. gezindte breder dan deze twee kerken alleen. Kijk eens over je eigen kerkmuren heen, wellicht komen jullie beiden dan nog tot een heel andere keuze.
jan_we
Ik wil best begrip opbrengen voor de in de vraag bedoelde ouders. In een huwelijk is eenheid, vooral als het over deze zaken gaat, van wezenlijk belang.
Maar wat is een kerkmuur? Als een kerkmuur zo hoog is dat je nooit eens erover heen kunt kijken, dan is hij te hoog. Dan is uw denken niet kerkelijk, maar kerkistisch . Ds. v.d. Poel, die zich weinig van kerkmuren aantrok, verwoorde het eens zo. Een kerkmuur is alleen van belang als het er om gaat de dwaling buiten de deur te houden. Als we er meer betekenis aan toekennen dan hebt u last van een zweer. Zo had Jona, toen hij het heil tot de Joden wilde beperken, last van een Joodse zweer. Misschien hebben wij last van een Gereformeerde Gemeente zweer, of van een Oud-Gereformeerde zweer. Ik hoop, aldus v.d. Poel, dat de chirurg er goed het mes inzet, en we er voorgoed van verlost worden. Wat heb ik voor kerk-begrip? Wat moet ik met een kerk doen? Ik weet met mezelf al geen raad. Al dat strijden voor kerkmuren. Wat een armoede! Tot zover wijlen Ds.v.d. Poel. Ik kan de ouders maar 1 ding adviseren. U hebt als ouders alleen te informeren naar de leer zoals die binnen de HHK gebracht wordt. Is deze niet in strijd met Gods Woord en de Belijdenis der kerk, dan mag u er het beste van hopen. U kunt ze advies geven, zelfs uw eigen voorkeur uitspreken, maar de beslissing moeten zij voor Gods Aangezicht nemen. Ik wens de ouders en de vraagsteller veel licht van boven.
sydneylover
In aanvulling op het antwoord van ds. Heikamp:

Je moet je ouders eren en tegelijk constateren dat ze hele grote oogkleppen op hebben. Mijn kinderen zijn nog niet zo oud, maar als bijvoorbeeld mijn dochter met een HHK-jongen thuis komt hoor je mij niet!

Vraag je ouders of ze denken dat er in de HHK geen ware gelovigen zitten, mensen die een leven dicht bij de Heere kennen en die uitzicht hebben op een heerlijkheid hiernamaals.

Maar laat het vooral jullie eigen keus zijn: jij mee naar de HHK, je vriend naar de GG, samen bespreken wat je er van vindt en dat eerst en vooral naast Gods Woord leggen!

Een relatie om deze reden beëindigen: dat mogen je ouders echt niet van je vragen!
javisje
Ik weet niet hoe oud jullie zijn. Ik weet niet of dit een rol speelt in de mening van je ouders. Je ouders zullen moeten leren jullie los te laten.
dominerik
Een mens (m/v) moet de ouders verlaten en de partner aanhangen. Dat wil andersom zeggen dat ouders hun kind(eren) los moeten laten en hun eigen weg moeten laten gaan.
mariska
Wat een goede en fijne laatste tip van de dominee. Leg het in Gods handen! Vertel dat ook je ouders. En als je er echt op vertrouwd dat God doet wat goed is, watt het antwoord dan ook zal zijn, dan zul je zeker antwoord van Hem krijgen!
adriano313
Het is vaak de 'kramp' die regeert bij ouders en aangewakkerd wordt door hun eigen visie en wil. Maar ze doen hun best en soms schiet het wel eens wat door ....
Komt zeker goed als Jezus op nr 1 wordt geplaatst. Het koninkrijk kent vele staten!

@ jan_we, Het verhaal dat ik van Jona ken, is dat zijn motief was om naar TARSIS te gaan. Tarsis staat symbool voor de comfortzone van die tijd.(de hedendaagse escape-knop). Als op een cruiseboot waanende, lag hij dan ook in een diepe slaap toen alle storm overtrok (de slapende kerk). Het wilde dus ontsnappen aan alle realiteit en werkelijkheid!
Jona is het Typebeed van evangelisatie. In deze krijgt hij van zijn Meester opdracht om dit uittedragen en wat doet hij... Dan grijpt hij naar rust, comfort en gemak!

Het mooie is dat Jona in de bijbel (OT) als voorbeeld staat, als 1 van de 5 typen die in slaap gevallen is . 5 staat in deze context voor de vijfvoudige bediening (efe.4:11) en de kerk die in slaap is gevallen.

Een trots gedrag (zweer) zoals jij dat omschrijft en wat eigenlijk "uitgesneden" zou moeten worden ken ik niet. Het lijkt nu alsof Jona een trotse Jood is...
i.p.v. dat het accent was dat het evangelie SLAAPT
EVA
@Adriano313 Het boek gelezen als de bruid ontwaakt van br Bert de Haan, of de preek gehoord :-)
Race406
Als je ouders van je gaan eisen een relatie te verbreken omdat je vriend niet aan HUN verwachtingen voldoet, dan zijn ze intens kortzichtig. Lijkt bijna op uithuwelijking. WIJ zoeken wel voor je uit wie WIJ vinden dat bij jou past.
DOET DIT NIET! JIJ moet verder met hem. Als je met iemand trouwt die aan de eisen van je ouders voldoet loop je grote kans op een opgelukkig huwelijk!
Daar komt bij: De GG is niet DE ware kerk, evenmin als de HHK dat is, of de CGK, of de (Oud) GGiN (binnen en buiten hersteld verband en al dan niet in oprichting....).
De Ware Kerk des Heren is in HEM alleen gegrond.
Niet op vrome geschriften der zeer oude (en vaak veel te hoog opgehemelde) vaderen.
Niet op allerlei evangelische hoogdraverij.
Niet op degelijke principes.
Niet op...
Vul maar in.
Veel sterkte en zegen toegebeden in je relatie met God, in je relatie met je vriend en ook in je relatie met je ouders!
adriano313
@EVA ik ken het boek van zien, nog niet gelezen of gehoord.
Maar dit van Jona komt uit Haggaï ontrafelt. Het zijn studies die je aangrijpen en inzicht geven hoe juist zaken van toen, parallel lopen met vandaag. Hoe ze tot stand komen en juist niet moeten. Waar je waakzaam over moet zijn zodat de waarheid regeert en de lamp blijft branden. Dank je en scherp waargenomen.
Grt ADR
Cloudsadmirer
Ik vind het knap dat je zo standvastig 'klinkt' vraagsteller! Ondanks ouders die je zo tegenwerken in je relatie! "je voelt dat hij voor je bestemd is", ga daarvoor!
EVA
@adriano, wil je me effe mailen...evangelie@live.nl
jan_we
Beste Adriano313,

Jona kreeg van God de opdracht om naar Nineve te gaan. Hij moest daar het oordeel van God preken. Hij had daar geen feducie in, en sloeg op de vlucht.
We kennen allemaal de geschiedenis op het schip en hoe het met Jona afliep. Zo moest hij aan Gods kant vallen en zijn opdracht uitvoeren. Als dan de Ninevieten zich bekeren, ( of het een geveinsde of oprechte bekering was, daarover zijn de theologen het niet eens ) toont Jona zich verbolgen, omdat hij in diepste wezen de Ninevieten het niet gunde. Hij is ver van zijn plaats. Als God hem vraagt:" Is uw toorn billijk ontstoken"? , dan durft hij te zeggen:"Billijk is zij ontstoken!! Wat kan ook een kind Gods ver van Zijn plaats dwalen. Jona leed dus aan een Joodse Kerk-zweer. Het is een overaccentuering van eigen kerkverband. Ik zeg niet dat het van geen belang is. Natuurlijk maakt het wel verschil wat er op de kansel verkondigt wordt. De verschillen tussen HHK en Gereformeerde Gemeente lijken mij niet dusdanig dat we daar al te grote debatten aan moeten wijden. Laten ouders wel proberen hun kinderen te laten plaatsnemen onder een Bijbelgetrouwe, wat mij betreft Gereformeerde prediking. Of dit in kerk A of B is zal van minder belang zijn. Wel is het aan te raden als PAAR een keuze te maken, ook met het oog op de opvoeding van mogelijk toekomstige kinderen.
appeltaart
Terecht kan er soms vele zorgen zijn. De ene Ger.Gem. is de andere niet.
En in de HHk zijn ook stromingen die meer op de PKN lijken.
De waarheid gebied om dit eerlijk onder ogen te zien.
Denk alleen al aan predikanten in de Ger.Gem die mee gewerkt hebben met de Herziene Statenvertaling.
Terwijl de meerderheid van de Ger.Gem hier faliekant op tegen is.
Om nog maar te zwijgen over het Heilig Avondmaal hier word zowel binnen de Ger.Gem als ook de HHK misbruik gemaakt.
Ik doel hier mee dat er zoveel avonmaal gangers zijn waar je wel afvraagt is het nog heilig.
henkie
Ben jij soms een van deze ouders, Appeltaart? Herlees het antwoord nog maar eens.
Vreselijk dit soort mensen. Ik kan er helaas niets anders van maken.
henkie
Je kunt je overigens afvragen hoe Bijbels en reformatorisch verantwoord zulke ouders bezig zijn. Geloven ze van Gods leiding in het leven? Of staan ze Gods plannen wellicht in de weg? Wat geloven zij van de passage in het huwelijksformulier "daarmede betuigende dat Hij nog heden ten dage aan een iegelijk zijn vrouw, gelijk als met Zijn hand toebrengt". Of van vraag 27 van de HC "Wat verstaat gij door de voorzienigheid Gods?"
mariska
@ appeltaart Misschien is het eerlijker als jij je eens zorgen gaat maken. Ik vind je laatste opmerking ronduit verdrietig. Hoe kun je daarover maar een vraag stellen? Diep daarin ligt een veroordeling, als er veel mensen aan het Avondmaal gaan kan het zijn dat het niet meer heilig is. Hoe meer mensen aan kunnen gaan, hoe beter. Dat is wat God wil! Dat wij Hem aannemen als onze Verlosser. Hij die voor ons de schuld heeft betaald, al onze zonden op zich heeft genomen! Ga toch alsjeblieft verder kijken dan je eigen kerkmuren! Kijk naar Jezus, naar Hem alleen!!!