Waarom zonde mogelijk in het paradijs?

Ds. C. den Boer | Geen reacties | 06-12-2010| 15:39

Vraag

Ik ben leerkracht op een school. De laatste tijd krijg ik regelmatig de vraag van kinderen: "Waarom heeft de Heere God er niet voor gezorgd dat we niet zouden zondigen in het paradijs?" Ik zou graag een boekje of iets dergelijks gebruiken bij de uitleg hiervan naar de kinderen toe. Mijn boekenkast is aardig gevuld, maar ik ben dit onderwerp nooit tegengekomen in kinderboeken. Heeft iemand een tip?

Antwoord

Ik heb de vraag die u stelt, altijd op mijn catechisaties aldus uitgelegd. De Heere had de mens zo kunnen maken (scheppen), dat hij niet kon zondigen en noodgedwongen altijd gehoorzaam moest zijn. Maar dan zou de mens meer een robot zijn geweest of een pop die kan spreken, maar waarin wij zelf eerst een apparaatje hebben gestopt dat mama of zoiets kan zeggen. Maar God wilde een mens scheppen die kon kiezen tussen goed en kwaad. Want de Heere wilde vrijwillig (uit eigen keuze van de mens) gehoorzaamd worden. Helaas heeft de mens (Adam en Eva en ik met hen) vrijwillig voor het kwaad gekozen. Wij hebben er dus ook zelf de schuld van, dat het misging. En nu kunnen we niet anders dan vrijwillig verkeerd doen. Net als bij iemand die boven op een duintop staat en uit eigen vrije wil een paar stappen naar beneden doet en nu kan hij niet anders dan met een vaart de helling afgaan.

En welk een groot  wonder is het dan, dat God u zo iemand als ik ben, wil redden (uit genade alleen) en dat Hij mij opvangt in mijn vaart naar beneden.

(Dogmatisch - maar dat is natuurlijk te moeilijk voor kinderen: Voor de zondeval had de mens de keus tussen kunnen zondigen en kunnen niet zondigen (posse peccare en posse non peccare). Na de zondeval werd het: niet kunnen niet zondigen (non posse non peccare).

Ik hoop, dat ik u hiermee wat kon helpen..

Ds. C. den Boer

Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.