Twijfel te boven komen

Redactie Refoweb / 2 reacties

Vraag

De laatste twee jaar ben ik op geestelijk vlak door veel heen gegaan. Angst, ongeloof maar ook beloften van God. Mijn vertrouwen in God groeit steeds meer. Toch merk ik dat ik moeite heb met een aantal dingen, waaronder geloven dat het sterven en opstaan van Jezus genoeg is voor de zonde van echt alle mensen. En dat de genade wel echt het enige is wat nodig is om in de hemel te komen, want goede werken lijken toch echt een voorwaarde. Denk aan de oproep tot steeds weer bekering, te zorgen voor de naasten en leven vanuit de vrucht. Maar wanneer doe je dit wel of niet?

Laatst hoorde ik een preek over aanvechtingen en volharding en precies daarna begon er bij mij een hevige twijfel omhoog te komen. Alles waar ik aan twijfelde voor ik God leerde vertrouwen kwam weer naar boven. Diepe twijfel aan het bestaan van God, dat het soms wel allemaal een sprookje lijkt van zoveel jaar geleden omdat deze wereld totaal anders lijkt dan toen (denk aan hof van Eden en hoe God dat afbakende na de zondeval) zo anders dat er niks bij voor te stellen lijkt. Het enige verschil is dat ik nu wel de toevlucht probeer te nemen tot Hem in de twijfel, maar het lijkt dan alsof Hij zo ver weg is. Alsof ik dan niet meer leef in de genade en alles in een klap weg is. Hoe kom je deze twijfel te boven?

Antwoord

Daar kun je meer over lezen in de artikelen met de tag 'Geloofstwijfel'.

2 reacties
Jedidjas
Wat ontzettend mooi dat je met je twijfel de toevlucht neemt tot God zelf. Hij is jouw liefdevolle goede Herder.

Ga God op Zijn Woord GELOVEN. Alleen dat geeft echte rust. Satan strooit twijfel, dat begon al in het paradijs bij Eva. .. "is het niet dat.. " Ga Hem danken voor Zijn beloften en Hem lofprijzen in psalmen/liederen. En vraag God eens om psalmen/ liederen in je hoofd te brengen die jij nodig hebt, zo bijzonder dan om te merken hoe Hij je wil bemoedigen en persoonlijk hierdoor spreekt. Zijn genade is jouw genoeg, zo groot is Zijn liefde voor je, juist omdat Hij weet dat wij het niet zouden redden met goede werken.

Als jouw gedachten niet de gedachten zijn die Christus zou hebben, ga er dan niet "op in" . (2 kor 10:5) Het is waarschijnlijk satan die jou allerlei gedachten/ twijfel geeft. Tenslotte nog een mooie bemoediging jak 1: 2/3 .
Huisje_op_de_hei
Ik geloof dat twijfel er gewoon bij hoort. We worden hier geen supermensen die alles te boven komen. Johannes de doper twijfelde nog aan Jezus toen hij in de gevangenis zat. Mattheüs 11 vers 3. Neemt natuurlijk niet weg dat twijfel op zich niet goed is. Zoals alle zonden.