Moeite met eten

drs. N. Wolswinkel / 3 reacties

Vraag

Ik heb vreselijk veel moeite met eten. Het beheerst me nu al bijna twee jaar heel erg. Toen ik begon met lijnen, had ik echt overgewicht. Ik ging extreem lijnen. Niet eten, alleen als het niet anders kon. Ook ging ik overgeven, laxeren, enzovoorts. Ik heb nu geen overgewicht meer. Niemand in m'n omgeving merkte er iets van, wel viel ze op dat ik afviel. Dat vonden ze wel goed van me. Nu beheerst het me nog, maar dan anders. Ik praat moeilijk met andere mensen en leef echt achter een masker van vrolijkheid. Dat komt ook door andere dingen, die ik wil verbergen. Als ik me nu rot voel, ga ik eten. Als ik gegeten heb, voel ik me vreselijk dik en probeer ik het er zo snel mogelijk weer uit te krijgen. Als ik echt 'teveel' gegeten heb, ga ik mezelf straffen. Ik skate heel veel en moet dan bijvoorbeeld verplicht twee extra rondjes. Dat moet dan gebeuren van mezelf, ook al kan ik haast niet meer door moeheid en ben ik vreselijk duizelig. Toch doe ik het, anders voel ik mezelf slap en waardeloos. Ik schaam me voor m'n probleem. Eigenlijk weet ik dat ik hulp moet hebben, maar ik wil eerst dun zijn.

Antwoord

Je benoemt je klachten zelf al als een probleem. Dat is goed gezien. Bij dit verhaal past maar één reactie: ga op korte termijn professionele hulp zoeken, en wacht daarmee niet tot je dun bent, want ik vermoed dat je dat nu al bent.

Drs. N. Wolswinkel

Lees meer artikelen over:

medisch
3 reacties
Cloudsadmirer
En ook al zou je 200 kilo wegen, je moet zo snel mogelijk hulp!!
Alphonsus
Het projecteren van schijnbaar (nog) niet opgeloste problemen waar je niet (meer) de hand in hebt, naar een vorm van wel/niet eten etc. waar je wel de hand in hebt is een middel om toch een mate van controle over je leven te krijgen.
Je "bepaald" voor je eigen gevoel zelf of je wel eet, niet eet, overgeeft, laxeert, veel skate, jezelf tuchtigt met extra rondjes etc.
Althans je denkt daar zelf het roer in handen te hebben. Het blijkt DUS niet zo te zijn.
In feite heers je over jezelf als een tiran die zijn "onderdaan" wel eens mores zal leren.
Wanneer je het bovenstaande niet met behulp van een professional weet te ontmaskeren en er leert mee om te gaan, zal het je leven blijven terroriseren. Je poging om dit naar anderen te maskeren door een gemaakte vrolijkheid spreekt boekdelen.
Laat je niet binden door machten die het niet goed met je voor hebben.
Volg direct het advies van Dr. Wolswinkel op.
Catherine
Eten heeft vaak met emotie te maken. Bij teveel of te weinig eten, is er meestal een onderliggend probleem. Kijkt er nooit eens iemand door dat masker heen ? Of houdt je het zo angstvallig vast ?